E.ON studerar förutsättningarna för elvägsutbyggnad i Örebroregionen

E.ON har efter dialog med Region Örebro län påbörjat en studie om hur elvägar för tunga transporter kan utvecklas i Sverige. Ett av de mest intressanta områdena för detta är Örebroregionen där E.ON bland annat har omfattande elnätsinfrastruktur.

Bild: E.ON

- E.ON har en uttalad målsättning att erbjuda våra kunder hundra procent återvunnen och förnybar energi redan år 2025, och vi anser att vi med rätt förutsättningar även har stora möjligheter att vara en viktig framtida aktör vid omställningen av transportsektorn från fossila drivmedel till el.

E.ON vill, i samverkan med andra aktörer, ta en aktiv roll inom elektrifiering av tunga transporter. Detta gör E.ON nu i en region där företaget redan har etablerad verksamhet.

- Vi ser att Örebroregionen har stora möjligheter att vara ett högintressant område för ett pilotprojekt och kan dessutom ingå som en viktig del i en framtida sammanhängande nationell infrastruktur för elvägar, säger Johan Mörnstam, vd för E.ON Energidistribution.

För frågor kontakta:

Peter Andersson, projektansvarig elvägar, E.ON Energidistribution 072-224 94 59

Karin Wallin, infrastrukturstrateg, Region Örebro län, 076-112 63 58

Bild: E.ON

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.