E.ON uppmärksammar Internationella blodgivardagen och tar bort O ur sin logotype

E.ON går med i den globala blodgivarkampanjen #missingtype. Alla anställda bjuds in att donera blod och aktiviteter genomförs gemensamt på E.ONs arbetsplatser över hela Europa för att visa på vikten av bloddonationer. E.ONs vd Marc Hoffmann: "Vårt uppdrag är att förbättra människors liv".

För att uppmana fler att ge blod går E.ON i år med i den globala kampanjen #missingtype och tar bort O:et ur sin logotyp den 11–15 juni. Genom att ta bort A, B och O, det vill säga bokstäverna som namnger våra blodgrupper, vill #missingtype (type betyder såväl blodgrupp som bokstav på engelska) uppmärksamma att blod från blodgrupperna behövs, men inte alltid finns.

Under hela kampanjen, och på Internationella blodgivardagen den 14 juni, lyfter alltså E.ON fram behovet av blodgrupperna A, B och O genom att så långt det bara är möjligt ta bort dessa bokstäver. Inte bara från sin logotype, utan också från webbsidor, intranät och kontor. Under Internationella blodgivardagen den 14 juni, samt under veckan, finns dessutom blodbussar på plats utanför E.ON-kontor både i Sverige och utomlands, och alla anställda uppmanas att donera blod.

Den årliga #missingtype-kampanjen lanserades 2015 i Storbritannien av NHS Blood and Transplant, i syfte att vända den nedåtgående trenden av nya blodgivare.

– Att förbättra människors liv och skapa en bättre morgondag är en del av vår vision och strategiska inriktning, säger E.ONs vd Marc Hoffmann. Vi vill visa människor som är i behov av bloddonationer att vi finns där för dem, därför tar vi ett koncernövergripande ansvar och genomför kampanjen på alla våra marknader.

Tack vare blodgivare ges varje sekund tre blodtransfusioner runt om i världen, och många av dem är helt livsnödvändiga. Av blodtransfusionerna används 54 % för att behandla medicinska tillstånd och blodproblem, inklusive cancer, 33 % vid operationer, 11 % för övriga sjukdomstillstånd och 5 % under förlossningar.

Antalet nya blodgivare har minskat, enligt globala blodgivarorganisationer med 28 % jämfört med för tio år sedan. Under de senaste två åren har dock kampanjen #missingtype resulterat i att antalet nya bloddonatorer mer än fördubblats i flera länder. Under 2018 går blodgivarorganisationer från tjugoen länder, med en sammanlagd befolkning på en miljard människor, samman. E.ON ansluter för första gången och i Sverige samarbetar vi med GeBlod och lokala blodcentraler för att göra det enkelt för våra medarbetare att lämna blod via blodbussar och närliggande blodcentraler.

Läs mer här

E.ON är ett av Europas största privatägda energibolag med cirka 40 000 anställda och bidrar till omställningen av ett hållbart samhälle. E.ON Sverige, där även Danmark ingår, producerar och levererar energi och energilösningar i form av el, gas, värme, kyla samt energirelaterade tjänster till en växande privat- och företagsmarknad. E.ON har mer än 32 miljoner kunder i Europa och Nordamerika och vi har investerat 11 miljarder euro de senaste tio åren i förnybara energikällor.