Erik Gustafsson, Luleå HF är Rinkens Riddare säsongen 2021-2022

Rinkens Riddare i svensk ishockey är ett av de äldsta hederspriserna. Hans "Stöveln" Öberg, Gävle GIK fick det första 1962/63. Efter förra säsongen premierades Oscar Möller, Skellefteå AIK. Det är Kamratföreningen Ishockeyjournalisterna som nominerar pristagaren. Efter säsongen 2021/22 har Luleå Hockeys back Erik Gustafsson, 33 utsetts till Rinkens Riddare. Priset utdelas till en framstående spelare, som samtidigt visat sig vara en gentleman på och utanför isen.

Erik Gustafsson har gjort en ny fin säsong. I grundserien spelade han som lagkapten 48 av Luleås 52 matcher. Han gjorde tre mål och spelade fram till 23, totalt alltså 26 poäng. Erik Gustafsson ådrog sig bara 24 utvisningsminuter under säsongen, trots att han aldrig går undan i en närkamp eller så, tvärtom.

Erik Gustafsson föddes i Kvissleby utanför Sundsvall och spelade juniorhockey för Timrå IK. Efter tre år på college i Nordamerika skrev han kontrakt med Philadelphia Flyers utan att ha varit draftad.

Hans karriär har sedan gått via Kloten i Schweiz, Avangard Omsk i KHL och så då Luleå Hockey i SHL.

2013 blev Erik Gustafsson världsmästare med Tre Kronor i Globen.

Juryns motivering till Rinkens Riddare Erik Gustafsson:

"Mycket skicklig back med stor spelförståelse. Sätter alltid laget före jaget. En prydnad för sporten ishockey både på och utanför rinken."

De här har fått priset tidigare >