Schibsted

Erik Hedtjärn till SvD – blir chef för politikredaktionen

Dela
Sveriges Radios prisbelönta medarbetare Erik Hedtjärn blir ny chef för Svenska Dagbladets politikbevakning. ”Jag har avundsjukt tittat på hur SvD steg för steg byggt upp Sveriges mest spännande politikredaktion och tänkt att där vill ju jag jobba. Att nu få leda den gruppen är en dröm”, säger Erik Hedtjärn.
Erik Hedtjärn blir ny chef för Svenska Dagbladets politikredaktion. Han kommer närmast från rollen som tf redaktionschef och ansvarig utgivare på P3. Foto: Stina Stjernkvist/SvD
Erik Hedtjärn blir ny chef för Svenska Dagbladets politikredaktion. Han kommer närmast från rollen som tf redaktionschef och ansvarig utgivare på P3. Foto: Stina Stjernkvist/SvD

Erik Hedtjärn har ett gediget förflutet inom den politiska journalistiken, både som reporter, producent och programutvecklare på Sveriges Radio. Han har bland annat vunnit Stora Journalistpriset för en dokumentär om Håkan Juholt och är för närvarande tf redaktionschef och ansvarig utgivare på P3 Stockholm.

Rekryteringen av Erik Hedtjärn är den senaste av tunga värvningar Svenska Dagbladet gjort för att stärka tidningens bevakning av svensk inrikespolitik.

– Jag tror på en journalistik som grabbar tag i både hjärtat och hjärnan, utan att för den skull drivas av åsikter. Det är svårt och viktigt men jag tycker att Svenska Dagbladet med sitt fokus på kvalitetsjournalistik har visat vägen, säger Erik Hedtjärn.

Senaste året har reportrar som Torbjörn Nilsson, Maggie Strömberg, Erik Nilsson, Pär Karlsson och Inger Arenander anslutit till politikredaktionen.

– Det här är ännu en tung och rolig rekrytering till SvD och ännu ett steg mot målet att erbjuda Sveriges bästa politikbevakning. Med Erik Hedtjärn som chef får vi nu helt rätt person att leda arbetet. Hans erfarenhet, framgångar och förmåga att inspirera är minst sagt imponerande. Vi är oerhört glada att vi lyckats locka honom till oss, säger SvD:s redaktionschef Martin Ahlquist. 

Erik Hedtjärn rekryteras också för sin förmåga att förnya journalistiken, en egenskap som inte minst är viktigt i den förändringsresa Svenska Dagbladet står mitt i och där satsningen på politik, men också satsningen på podd, är viktiga delar.

– Jag ser verkligen fram mot att börja arbetet. När jag sa upp mig från Sveriges Radio för att gå till  SvD skrev en av mina kollegor: ”Erik Hedtjärn ska ägna sig åt det han älskar – politik och publicistik” och exakt så är det, även om jag också älskar min familj, och skogspromenader.

Erik Hedtjärn tillträder efter årskiftet.

 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Ahlquist, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-162 24 85.E-post: martin.ahlquist@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Erik Hedtjärn blir ny chef för Svenska Dagbladets politikredaktion. Han kommer närmast från rollen som tf redaktionschef och ansvarig utgivare på P3. Foto: Stina Stjernkvist/SvD
Erik Hedtjärn blir ny chef för Svenska Dagbladets politikredaktion. Han kommer närmast från rollen som tf redaktionschef och ansvarig utgivare på P3. Foto: Stina Stjernkvist/SvD
Ladda ned bild
Erik Hedtjärn. Foto: Stina Stjernkvist/SvD
Erik Hedtjärn. Foto: Stina Stjernkvist/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye