Ett av tio hushåll har mer än 1 miljon på banken

Sju procent av hushållen i Sverige har mindre än 10 000 kronor i sparkapital på banken. Vart tionde hushåll har samtidigt mer än en miljon. Det visar SBAB:s sparundersökning för 2021.

SBAB har via Kantar Sifo frågat drygt 1 800 hushåll om hur stort sparande de har på banken. Enligt svaren har 7 procent av de svenska hushållen mindre än 10 000 kronor i sparkapital på banken. 58 procent har mer än 100 000 sparat. Ett av tio hushåll har mer än 1 miljon kronor sparat på banken (se diagram nedan). Andelen hushåll med både högst (över en miljon kronor) respektive lägst (under 10 000 kronor) i banksparande har ökat något sedan 2019.

- Det är inte så förvånande att banksparandet är ojämnt fördelat. Det är samtidigt intressant att notera att vart tionde hushåll har mer än 1 miljon kronor i mycket säkert banksparande, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

- Trots generellt sett lägre avkastning än på aktier och fonder kan det vara en fördel med en sådan trygg buffert om vi skulle hamna i en djupare lågkonjunktur med fallande aktie- och bostadspriser. Banksparande omfattas också av den statliga insättningsgarantin på upp till 1050 000 kronor per person och institut, säger Robert Boije.

Fakta om undersökningen
Undersökningen är den andra som gjorts av SBAB sedan 2019 och har denna gång besvarats av 1837 personer. Den genomfördes under vecka 22–23 av Kantar Sifo.

Andel hushåll med sparande i olika sparandeklasser (procent)

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Fortsatt bostadsprisfall i juli i samtliga regioner i Sverige2.8.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på både lägenheter och hus föll i samtliga regioner i juli. Störst var nedgången på hus i Mellersta Sverige och på lägenheter i Stockholm där priserna föll med 6,6 respektive 5,1 procent. I Storstockholm ligger priserna på både lägenheter och hus nu hela 12 procent under den tidigare toppnoteringen. Den enda region som trots den senaste tidens stora prisfall fortfarande visar en positiv utveckling under innevarande år är Norra Sverige. Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga bostadsförsäljningar registrerade på Booli under juli.