Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, fredagen den 12 oktober 2018.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                                              Isabell Palm
Förening:                                        HV 71
Adress:                                            Kinnarps Arena, 55454 JÖNKÖPING
Matchdatum:                                   2018-10-06
Mellan:                                            HV 71 - SDE HF, SDHL
Domare/Anmälare        Shane Warschaw

BESLUT
Efter match mellan HV 71 och SDE, SDHL, den 6 oktober 2018 beslutar Disciplinnämnden följande avseende Isabell Palm, HV 71, angående anmälan för butt-ending:
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan från Shane Warschaw, huvudtränare i SDE, samt en filmsekvens från händelsen.
Huvuddomaren Kristoffer Folkstrand har kommit in med ett yttrande.
Anmälan: I am asking the discipline committee to view a situation in our game SDE VS HV71 tonight October 6. This occurs at the end of the period in front of our bench. HV71 nr21 gets into a little scrum with our player nr10. What you can’t see in the video is that HV71 nr 21 grabs her face mask. I understand there I nothing you can do about that, but what you can see after that I she then becomes tangled up with SDE nr 23 and if you watch her stick you can see the butt-end is exposed, because you can white tape as she pushes off the first time. HV71 nr 21 comes down with both hands on the stick and the butt-end still exposed makes contact to the back of the head neck area on SDE nr 23. This action was done to inflict harm onto our player.
Kristoffer Folkstrand har uppgett följande. From my view in the corner below this situation I got the impression that nr 21 pushes the opponent in a cross checking movement and that she hits her opponent whit the stick inside her hands and on the upper shoulder. Because of that I took minor penalty for cross checking in the game.
Isabell Palm har beretts tillfälle att yttra sig men har inte hörts av.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Anmälan grundas i sin helhet på de uppgifter som huvudtränaren i SDE har lämnat. Enligt nämndens bedömning ger varken huvuddomarens uppgifter eller filmmaterialet från händelsen tillräckligt stöd för påståendet i anmälan om att Isabell Palm gjort sig skyldig till en butt-ending. Anmälan lämnas därför utan bifall.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 58.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay