Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, tisdagen den 8 oktober 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                           Adam Plant
Förening:                     Västerviks IK
Adress:                         Box 207, 59323 VÄSTERVIK
Matchdatum:                2019-10-04
Mellan:                         BIK Karlskoga - Västerviks IK, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare        Mikael Nord

BESLUT
Efter match penalty i match mellan BIK Karlskoga och Västerviks IK, HockeyAllsvenskan, 2019-10-04, beslutar Disciplinnämnden följande med anledning av en anmälan mot Adam Plant, Västerviks IK, avseende unsportmanlike conduct:
Anmälan föranleder ingen ytterligare bestraffning utöver den automatiska avstängning som följer vid ett match penalty.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Adam Plant och ett yttrande från Västerviks IK.
Anmälan: Plant och en Karlskogaspelare kommer ihop sig i ett spelavbrott, varpå en ordväxling uppstår mellan spelarna. Plant säger då "Your fucking bitch" till Karlskogaspelaren. Linjemannen uppfattar dessa ord och rapporterar dessa till huvuddomaren, varpå match penalty för unsportsmanlike conduct utdelas.
dam Plant: It was in the heat of the moment. The player came up to me and started to say stuff to me I said stuff back and the linesman gave me a penalty. I never said a racial slur I never threatened him I just responded to him coming at me first. I shouldn’t have sworn but I didn’t think by any means I crossed a line or said anything to warrant a penalty much less a match penalty. I am truly confused and upset at this decision because as I said never threatened him or said a racial slur. It’s hockey players talk to each other. I would never say anything that would cross a boundary and I don’t believe that that was. But if they believe that that crossed the line then I am sorry and will learn from this mistake.
Västerviks IK: Måste ifrågasätta hur vi ska få hetta i dessa matcher om vi inte kan tjafsa med varandra. Är klart för att vi ska beivra hot och hat men att kalla en annan spelare ”Din jävla kärring”. Ska vi ta bort allt va känslor är? Mattias Karlin var i kontakt med domare Nord efter matchen som även han tyckte att denna fråga blir svår när det gäller utlänningar och att ord kan ha flera betydelser. Här får ni nog specificera vad som är Dtillåtet eller inte vad det gäller utlänningar att säga.'
disciplinnämnden: Adam Plant har sagt ”your fucking bitch” till en motspelare. Uttalandet är inte i enlighet med den idrottsliga andan och är kränkande för den spelare det riktades mot. Uttrycket ”fucking bitch” har vidare enligt nämndens uppfattning sexistiska drag, vilket gör att det faller under regel 75.6 ii. Uttrycket bedöms dock inte som så allvarligt att nämnden finner det påkallat med någon ytterligare avstängning utöver den som automatiskt följer vid ett match penalty.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 75.6.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay