Ett samarbete mellan två starka kvinnor: House of Dagmar klär Anna de Codorníu-flaskan i sommar

Det spanska vinhuset Codorníu och det svenska modehuset House of Dagmar inleder ett designsamarbete inför sommaren 2018. Med inspiration hämtad från den moderna kvinnan, konst och natur har Dagmar klätt flaskan i rosa tulpaner mot en djupgrön bakgrund. Precis samma mönster som kommer att rama in Dagmars pre-fall 2018-kollektion kommer att smycka premiumcavan Anna de Codorníu. Flaskan finns på Systembolaget från och med 1 maj.

Lagom till sommaren inleder vinhuset Codorníu ett blomstrande samarbete med House of Dagmar som resulterat i en exklusivt framtagen flaska för Spaniens mest sålda premiumcava, Anna de Codorníu – klädd i House of Dagmars pre-fall 2018-kollektion.

- I vår design vill vi involvera alla aspekter av den moderna kvinnan -hon attraheras av både konst, kultur och natur. Hon är medveten om vad hon bär, liksom vad hon dricker. Därför känns det kul att kunna göra ett samarbete där det bästa av två världar möts – cava och mode, säger Sofia Wallenstam, en av de tre systrar som startade House of Dagmar 2005.

Cavan med House of Dagmars mönster kommer säljas i en begränsad upplaga och lanseras på Systembolaget 1 maj.

Om vinet
Anna de Codorníu är en premiumcava som får sin torra och eleganta stil från Chardonnay-druvan. Doften är full av behagliga toner av tropiska frukter som ananas, men innehåller även inslag av citrusfrukter, av grapefrukt och lime. Smaken är behagligt avrundad, torr och fräsch – och även här träder citrustonerna fram. Den eleganta smaken gör vinet lämpligt som aperitif och till lätta fisk- och skaldjursrätter. Varför inte till sushi, sashimi eller milt kryddad carpaccio? Anna de Codorníu tillhör toppsäljarna inom premiumcava på den spanska hemmamarknaden och är sedan sommaren 2016 dessutom ekologisk.

Fakta: Anna de Codorníu Organic Brut
Ursprung: Spanien, Katalonien | Producent: Codorníu, Spring Wine & Spirits AB| Druvor: : Chardonnay 70%, Parellada 15 % och Macabeo/Xarel-lo 15% | Alkoholhalt: 11,5% vol |
Art.nr: 736901 | Pris: 109 kr flaska 75 cl |Distribution: Systembolagets ordinarie sortiment. Den limiterade designen släpps i mitten av maj i mycket begränsad upplaga.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift17.1.2019 11:00Nyheter

Den 18 januari 2019 släpps för först gången i Sverige ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Palermo 2015 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Palermo 2015 fick i mars 91 poäng av Wine Advocate.

Möt Uncle Zin - en karaktärsrik profil30.11.2018 14:37Pressmeddelande

Även om namnet antyder att det är en avlägsen släkting så är farbrodern faktiskt ett vin från södra Italien, en nyhet på Systembolaget från 1 december. En träff med Uncle Zin är fullspäckad med frukt och kryddighet som väl möter både mat och mingel i juletid. Ställ fram en extra stol vid middagsbordet, för vinstilen är inkluderande och passar både spontana och traditionsbundna sammankomster i matens tecken.