Ett steg i rätt riktning

Regeringen föreslår regler för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar som är olika beroende på om det är inomhus, inomhus med sittplats, utomhus eller motionslopp eller liknande idrottstävlingar. Ändringarna är föreslagna att finnas på plats från den 11 mars men gälla när smittläget tillåter.

Socialminister Lena Hallengren och idrottsminister Amanda Lind presenterade idag förslag till förändringar utifrån pandemilagen i fem olika punkter. En av punkterna handlar om att differentiera begränsning av antal deltagare, tak, vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar utifrån risk för smittspridning. Differentieringen ska ta hänsyn till inomhus, inomhus med publik, utomhus, motionslopp och liknande idrottstävlingar.

– Det är ett steg i rätt riktning att vi nu ser försök att öka träffsäkerheten gällande allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Vi behöver nu läsa förslaget för att kunna bedöma mer ingående vad förslagen verkligen betyder för idrottsrörelsen. Vi utgår från att idrottsrörelsen som hittills får göra sin röst hörd i dialog med Folkhälsomyndigheten när begränsningsåtgärder ska tas fram, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Förutom faktorer som förslaget ska ta hänsyn till så nämns också att Folkhälsomyndigheten via föreskrifter ska kunna komplettera maxantalet deltagare vid allmän sammankomst med begränsningsåtgärder som exempelvis maxantal per kvadratmeter.

Regeringens förslag är på remiss fram till den 26 februari och föreslås gälla från den 11 mars – men de olika differentierade begränsningarna ska gälla beroende på rådande smittläge.