EU öppnar för sänkt digitalmoms – TU: ”Nu är det viktigt att beslutet kommer med i höstbudgeten”

EU:s finansministrar öppnade i dag för sänkt moms på digitala tidningar och böcker. Beslutet innebär att Sverige nu kan sänka momsen på digitala publikationer från dagens 25 procent till samma nivå som för tryckta tidningar. I dag är momsen på tryckta tidningar och böcker sex procent.

- Äntligen, det här är ett oerhört positivt beslut. Ett beslut där nyhetskonsumenterna är de stora vinnarna. Beslutet kommer också att spela en avgörande roll för landets tidningar och nyhetssajter. Det är ett beslut som ökar möjligheterna för en modern och kraftfull journalistik i hela landet, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Sverige har under flera år varit ett av de länder som mest aktivt verkat för en sänkning av digitalmomsen. Men frågan har fram till i dag blockerats av bland annat Tjeckien, som önskat koppla sänkningen till andra förändringar av momsreglerna. Efter finansministrarnas möte om digitalmomsen i våras hotade Sverige med att gå fram på egen väg. Men nu är alltså EU:s alla ekonomi- och finansministrar överens om att öppna för en sänkning, vilket krävs inom EU när det gäller skattefrågor.

Finansminister Magdalena Andersson och kulturminister Alice Bah Kuhnke har tidigare sagt att digitalmomsen ska sänkas så snart det är möjligt, och även drivit frågan. När en sänkning kan ske i Sverige beror både på EU:s beslutsprocess och hur fort regeringen kan lämna ett förslag till riksdagen.

- Nu är det viktigt att det här beslutet kommer med i höstbudgeten. Det borde vara en fråga som riksdagen kan enas i. Sänkningen av digitalmomsen skulle stärka journalistikens förutsättningar, ge fler möjlighet att ta del av kvalitetsjournalistik och fördjupa demokratin, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Länk till pressmeddelande från EU >>

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad3.12.2018 08:30Pressmeddelande

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.