Tidningsutgivarna

EU öppnar för sänkt digitalmoms – TU: ”Nu är det viktigt att beslutet kommer med i höstbudgeten”

Dela
EU:s finansministrar öppnade i dag för sänkt moms på digitala tidningar och böcker. Beslutet innebär att Sverige nu kan sänka momsen på digitala publikationer från dagens 25 procent till samma nivå som för tryckta tidningar. I dag är momsen på tryckta tidningar och böcker sex procent.

- Äntligen, det här är ett oerhört positivt beslut. Ett beslut där nyhetskonsumenterna är de stora vinnarna. Beslutet kommer också att spela en avgörande roll för landets tidningar och nyhetssajter. Det är ett beslut som ökar möjligheterna för en modern och kraftfull journalistik i hela landet, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Sverige har under flera år varit ett av de länder som mest aktivt verkat för en sänkning av digitalmomsen. Men frågan har fram till i dag blockerats av bland annat Tjeckien, som önskat koppla sänkningen till andra förändringar av momsreglerna. Efter finansministrarnas möte om digitalmomsen i våras hotade Sverige med att gå fram på egen väg. Men nu är alltså EU:s alla ekonomi- och finansministrar överens om att öppna för en sänkning, vilket krävs inom EU när det gäller skattefrågor.

Finansminister Magdalena Andersson och kulturminister Alice Bah Kuhnke har tidigare sagt att digitalmomsen ska sänkas så snart det är möjligt, och även drivit frågan. När en sänkning kan ske i Sverige beror både på EU:s beslutsprocess och hur fort regeringen kan lämna ett förslag till riksdagen.

- Nu är det viktigt att det här beslutet kommer med i höstbudgeten. Det borde vara en fråga som riksdagen kan enas i. Sänkningen av digitalmomsen skulle stärka journalistikens förutsättningar, ge fler möjlighet att ta del av kvalitetsjournalistik och fördjupa demokratin, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Länk till pressmeddelande från EU >>

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Tidningsutgivarna
Tidningsutgivarna
Sveavägen 33 (besöksadress)
111 34 Stockholm

08-692 46 00https://tu.se/

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye