EU öppnar för sänkt digitalmoms – TU: ”Nu är det viktigt att beslutet kommer med i höstbudgeten”

EU:s finansministrar öppnade i dag för sänkt moms på digitala tidningar och böcker. Beslutet innebär att Sverige nu kan sänka momsen på digitala publikationer från dagens 25 procent till samma nivå som för tryckta tidningar. I dag är momsen på tryckta tidningar och böcker sex procent.

- Äntligen, det här är ett oerhört positivt beslut. Ett beslut där nyhetskonsumenterna är de stora vinnarna. Beslutet kommer också att spela en avgörande roll för landets tidningar och nyhetssajter. Det är ett beslut som ökar möjligheterna för en modern och kraftfull journalistik i hela landet, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Sverige har under flera år varit ett av de länder som mest aktivt verkat för en sänkning av digitalmomsen. Men frågan har fram till i dag blockerats av bland annat Tjeckien, som önskat koppla sänkningen till andra förändringar av momsreglerna. Efter finansministrarnas möte om digitalmomsen i våras hotade Sverige med att gå fram på egen väg. Men nu är alltså EU:s alla ekonomi- och finansministrar överens om att öppna för en sänkning, vilket krävs inom EU när det gäller skattefrågor.

Finansminister Magdalena Andersson och kulturminister Alice Bah Kuhnke har tidigare sagt att digitalmomsen ska sänkas så snart det är möjligt, och även drivit frågan. När en sänkning kan ske i Sverige beror både på EU:s beslutsprocess och hur fort regeringen kan lämna ett förslag till riksdagen.

- Nu är det viktigt att det här beslutet kommer med i höstbudgeten. Det borde vara en fråga som riksdagen kan enas i. Sänkningen av digitalmomsen skulle stärka journalistikens förutsättningar, ge fler möjlighet att ta del av kvalitetsjournalistik och fördjupa demokratin, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Länk till pressmeddelande från EU >>

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.