Europas största laddningsnätverk: 500 000 Elli-laddningspunkter lägger grunden för e-mobilitet

Elli är med 500 000 laddningsstationer marknadsledare bland Europas leverantörer av laddningsnätverk. Nu utökas antalet laddningspunkter i Europa.
500 000 laddningspunkter i Europa från Elli.
  • Mobilitetstjänstleverantören Elli erbjuder Europas största och snabbast växande laddningsnätverk (+100 000 laddningspunkter på fyra månader)
  • Kunderna kan ladda alla elbilsmärken med omkring 950 olika leverantörer i 28 europeiska länder
  • "En halv miljon laddningspunkter i Ellis laddningsnätverk är en viktig milstolpe i vår färdplan för e-mobilitet. Tillsammans med våra partners bygger vi ett heltäckande och smidigt laddningsnätverk i Europa", säger Thomas Schmall, vd för Volkswagen Group Technology.

Elli är med 500 000 laddningsstationer marknadsledare bland Europas leverantörer av laddningsnätverk och det första företaget att nå en viktig milstolpe för tillgång till laddinfrastruktur. Under de senaste fyra månaderna har Elli (Volkswagen-koncernens ladd- och mobilitetsvarumärke) lagt till 100 000 laddstationer i sitt nätverk. Elli ger kunderna en bekväm, gränsöverskridande laddningsupplevelse och ger tillgång till omkring 950 leverantörer i 28 länder. Ett sammanhållet, tillförlitligt laddningsnätverk och lättanvända laddningsstationer är nyckeln till e-mobilitet och gör att föraren kan använda sin elbil utan oro för räckvidden.

Laddning och energi är ett lovande nytt affärsområde för Volkswagen-koncernen
Volkswagen-koncernen är en av få biltillverkare i världen som tar e-mobilitetens kärnteknik i egna händer. Avdelningen Technology Board har en viktig roll för att förverkliga e-mobilitetsstrategin och implementerar snabbt den teknikplan som presenterades på Power Day 2021. Group Technology samlar även alla aktiviteter inom Laddning och Energi.

En snabb utbyggnad av laddningsinfrastrukturen är en förutsättning för mer e-mobilitet. Koncernen strävar efter att bli en ledande leverantör av ett smart laddnings- och energiekosystem. Antalet samarbeten och partnerskap har stadigt ökat sedan 2017: utöver de andelar som hålls i joint venture-bolagen IONITY och Ewiva är det spanska energiföretaget Iberdrola och det brittiska energiföretaget bp två av de strategiska partners som är involverade i utbyggnaden av laddningsnätverket.

Extra bekvämlighet med snabbladdning och Plug&Charge
Ett antal tjänster och innovationer ökar bekvämligheten vid laddning av elbilen. Förutom de konventionella laddstationerna med växelström som i huvudsak finns i stadsmiljö, har Ellis laddnät nu cirka 33 000 snabbladdningsstationer över hela Europa. Den nya tekniken Plug&Charge gör laddningen ännu smidigare genom att elbilar och laddningsstationer kan ladda autonomt. Föraren behöver bara ansluta elbilen till laddningsstationen – allt annat görs automatiskt. I Elli-nätverket har redan cirka 5 000 laddningsstationer detta alternativ.

Som leverantör av mobilitetstjänster riktar sig Elli till förare av alla elbilsmärken och erbjuder en transparent prismodell för olika typer av laddningsstationer – från stationer för laddning över natten till snabbladdare på motorvägen. Avgifterna för Drive Free, Drive City och Drive Highway gäller över gränserna och i alla länder. Föraren kan gå online och beräkna kostnaderna i förväg med hänsyn till sitt eget kör- och laddningsbeteende. Såväl Ellis som kunder till SEAT & CUPRA ("Easy Charging"), ŠKODA AUTO ("Powerpass") och Volkswagen ("We Charge") kan använda nätverket. Sedan januari 2023 ingår även AUDIs laddningstjänst i portföljen.

Enkel elladdning med märkesspecifika laddningstjänster
Våra märkesspecifika laddningstjänster är lösningen för bekväm laddning av elbilen hemma – och i hela Europa. För närvarande finns cirka 11 400 laddningspunkter i Sverige. På respektive varumärkes svenska hemsida nedan finns mer information om tjänsten och tariffer för de olika avtalen. Självklart erbjuds samma avtalsstruktur och samma tariffer för alla våra märken.

Volkswagen We Charge

SKODA Powerpass

Audi Charging

CUPRA Easy Charging

Elli erbjuder ett brett utbud av energi- och laddningslösningar
Med cirka 300 medarbetare tar Elli hand om det som är viktigt för kunderna när det gäller energi och mobilitet. Elli är Volkswagen-koncernens leverantör av mobilitetstjänster och erbjuder ett brett utbud av energi- och laddningslösningar i Europa.

Det aktuella produktutbudet omfattar laddningslösningar för privatkunder och företag – från kundernas egna laddboxar och den mobila laddstationen Flexpole till laddningstjänster och innovativa smarta tariffer för grön el. Elli erbjuder digitala lösningar och tjänster som är utformade för att skapa smidiga upplevelser vid offentliga laddningsstationer. Elli grundades 2018 och har kontor i Berlin, Wolfsburg och München.

500 000 laddningspunkter i Europa från Elli.

Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT/CUPRA, VolkswagenTransportbilar och Porsche.