Eva Röse tillbaka på Dramaten i Ibsens Frun från havet

Sofia Jupither sätter upp Henrik Ibsens tidlösa klassiker om en pågående mittlivskris och ett äktenskap i gungning. Premiär på Lilla scenen den 4 maj.

Fyrvaktardottern Ellida har gift sig med änklingen Wangel, en omtänksam läkare, och flyttat in hos honom och hans nästan vuxna döttrar i en småstad längst in i fjorden. Men Ellida har svårt att hitta sin roll i familjen och känner sig kvävd av småstadslivet. Hon badar i fjorden men längtar efter havet, efter frihet, efter den hon en gång var. Och kanske längtar hon efter mannen hon en gång älskade – han som efter en kort och häftig förälskelse försvann ut på det vida havet.

–  Frun från havet handlar om något som de allra flesta i en viss ålder kan känna igen sig i, nämligen hur hur man egentligen ska leva sitt liv. Ellida är i en mittlivskris, som det så fint heter på norska, och ifrågasätter sina tidigare val i livet. Men kanske är det ofta så att längtan efter något annat skymmer sikten för det man faktiskt har? säger regissören Sofia Jupither.

Magnus Roosmann gör rollen som Ellidas man, Wangel.

–  Han är kanske Ibsens allra mest sympatiska äkta man. En modern, fin och mogen man som lyssnar och förstår. Det är väl också anledningen till att slutet i den här pjäsen skiljer sig från det i Ett dockhem , där ju Nora lämnar Torvald i slutet, säger Sofia Jupither.

Regissören Sofia Jupither har tidigare haft stora framgångar med Ibsen-uppsättningar som exempelvis  Gengångare  på Stockholms Stadsteater 2010, som också visades på SVT, och Lille Eyolf som blev en stor succé på Nationaltheatret i Oslo 2014. Nu sätter hon upp en kraftfull gestaltning av en kvinnas livskris. Som Ellida ser vi Eva Röse, tillbaka på Dramaten för första gången sedan  De oskyldiga  2013.

Sofia Jupither har arbetat på de största teatrarna i Norden och har regisserat urpremiärer av såväl Lars Norén ( Skalv  och Fragmente  på Folkteatern i Göteborg ch 3.31.93. på Stockholms Stadsteater) som Jon Fosse ( Svevn  på Nationatheatret i Oslo). Hon har också regisserat opera, senast  Salome  på Kungliga Operan. Vintern 2016/2017 är hon aktuell med  Mio min Mio  på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. 2014 tilldelades hon Svenska Dagbladets Thaliapris.

Medverkande
Ellida Wangel Eva Röse
Lyngstrand Alexander Salzberger
Ballested Andreas T Olsson
En främmande man Johan Holmberg
Doktor Wangel Magnus Roosmann
Hilde Rakel Benér Gajdusek
Arnholm Bengt Braskered
Bolette Electra Hallman

Regi Sofia Jupither
Översättning Klas Östergren
Bearbetning Mari Vatne Kjelstadli och Sofia Jupither
Scenografi och kostym Erlend Birkeland
Ljusdesign Ellen Ruge
Peruk och mask Natalie Pujol

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.