Ex-poliserna vinner entreprenörstävlingen Innovationskraft

Det står nu klart att Eyescanner Technology är vinnaren av årets andra omgång av tävlingen Innovationskraft, en satsning av Venture Cup och Företagarna tillsammans med Almi Företagspartner, Business Region Göteborg och Näringslivsgruppen Göteborg & Co. Eyescanner har utvecklat en efterfrågad mjukvara som på sikt kommer att bidra till ökad trygghet i samhället.

Stefanie Najafi och Jenny Johansson, grundarna till Eyescanner, har arbetat inom Polisen och Säkerhetspolisen i många år. Bild: Maja Andrejic, Venture Cup.

− I den stora variationen av idéer och innovationshöjden på finalisterna lyckades Eyescanner stå ut med en avancerad teknologisk produkt som bidrar inom ett aktuellt samhällsproblem. Trygghetsfrågor är just nu högprioriterade för många aktörer i Göteborgsregionen, säger Kristin Mari Riera, projektledare på Näringslivsgruppen, Göteborg & Co, och en av jurymedlemmarna för tävlingen.

Eyescanner har skapat en AI-baserad mjukvara som upptäcker narkotikapåverkan via bildanalys av ögonområdet.Verktyget är både snabbare och enklare än andra traditionella metoder som saliv- eller urintester.

En efterfrågad teknik för såväl offentliga som privata företag

Stefanie Najafi och Jenny Johansson, grundarna till Eyescanner, har arbetat inom Polisen och Säkerhetspolisen i många år. Det var där de upptäckte ett stort behov av ett digitalt drogtest i form av ett screeningverktyg och såg en efterfrågan för ett nytt, effektivt sätt att drogtesta som skulle kunna appliceras inom många branscher.

− Idag finns det snabba tester tillgängliga för alkohol men inte för narkotika. Det finns ett stort behov av en sådan produkt både för privata bolag som drogtestar sin personal, samt för polisen och fordonsindustrin för att undvika olyckor i trafiken och bidra till nollvisionen.Vi har även byggt ut verksamheten och riktat in oss mot sjukvården för att kunna upptäcka allvarliga sjukdomar som ger en påverkan i ögats reaktionsmönster, säger Jenny Johansson och Stefanie Najafi från Eyescanner.

Innovationskraft är en satsning där Venture Cup och Företagarna Göteborg tillsammans med Almi Företagspartner Väst, Business Region Göteborg och Näringslivsgruppen Göteborg & Co letat efter innovationskraft. Projektet ger en möjlighet för blivande och befintliga entreprenörer och intraprenörer att få feedback, hjälp att komma vidare och göra verklighet av sin idé alternativt ställa om i sin verksamhet.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Julstaden Göteborg bjuder på fyra nyheter och en årsgammal favorit – nu är julen här!18.11.2021 07:58:00 CET | Pressmeddelande

Julen närmar sig och Julstaden Göteborg bjuder i år på 100 julevenemang varav 20 julmarknader, 42 julkonserter och flera nyheter: nya skridskobanan i Kronhusparken, levande musik på nya scenen på Kungstorget, filmupplevelse i 360 grader om Göteborgs 400-åriga historia i Bältespännarparken, förra årets favorit Julsånger från vallgraven är tillbaka och det blir julkonsert på Pustervik med Augustifamiljen och gäster.

Gothenburg signs the Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism3.11.2021 09:02:39 CET | Pressmeddelande

On November 4th and in connection with the UN Climate Change Conference COP26 currently taking place in the UK, "The Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism" will be launched. Gothenburg is one of the signatories that undertakes to accelerate climate actions to reduce global tourism emissions by at least half in the coming decade and reach net zero emissions as soon as possible before 2050.