Exklusiv lansering av ”8 Years in the Desert” årgång 2018 från kultvarumärket Orin Swift

Den 15 december släpper vi vinet 8 Years in the Desert i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Orin Swift hyllas konstant av världens vinkritiker och Dave Phinney blev nyligen utsedd till ”Winemaker of the year” av högt ansedda Wine Enthusiast. Systembolagets artikelnummer: 90352 och priset 549 kronor.

8 Years in the Desert 2018 är en hyllning till Daves historia med druvan zinfandel.  När Dave startade Orin Swift hade han en extrem framgång med vinet The Prisoner. När han senare sålde detta varumärke till ett stort vinföretag förbjöds han att göra viner med huvudsakligen zinfandel. Förbudet varade i 8 år, därav namnet "8 Years in the Desert".

Dave Phinneys fokus är att alltid ha tillgång till de bästa druvorna från olika ursprung i Kalifornien och varje årgång är unik i både druvblandning och uttryck.

Druvorna kommer från några av Kaliforniens absolut bästa vingårdar; Monte RossoBismark, Korte och Frei Ranch. Blenden består av druvorna zinfandel, syrah och petite sirah. Vinet har lagrats i 8 månader i franska och amerikanska ekfat, varav 34% var nya.

Vinet är ett stort vin med kraft och elegans. Komplex, mycket fruktig smak med fatkaraktär, inslag av björnbär, svartpeppar, plommon, kakao, timjan, vanilj och mörka körsbär. Tanninerna är väl integrerade och ger vinet en elegant finish. Robert Parker och The Wine Advocate gav 8 Years in the Desert 92 p.

Artikelnummer 90352 | Alk 15,5% | Pris 549 kr | Vol 75 cl

Ny vintagerom från Plantation – Barbados 2011 – endast 96 flaskor13.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

I sin uppmärksammade serie med vintageutgåvor fortsätter nu Plantation att visa upp exceptionell rom från de allra främsta destillerierna i världen. Nu har seglatsen över världshaven tagit dem hem till sitt eget West Indies Rum Distilleriy’s på paradisön Barbados. I dagarna lanseras vintageutgåvan – Plantation Vintage Barbados 2011 i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8256201 och kostar 699 kr.