Exklusiv lansering av whiskyn Tamnavulin Vintage 2000

Den 24 november släpp 199 flaskor av rariteten Tamnavulin Vintage 2000 i utvalda systembolagsbutiker runt om i landet. Sedan tidigare återfinns bästsäljaren Tamnavulin Sherry Cask tillsammans med Spanish Grenache och Double Cask på hyllan. Art.nr: 12656 Pris: 1499kr

Tamnavulin har tagit Sveriges whiskyälskare med storm. På mindre än två år har den ädla drycken från Speyside blivit det mest sålda whiskyvarumärket på Systembolaget i kategorin Skotsk Maltwhisky under 18år.

Våren år 2000, mitt under sin stora renoveringen, startade man igång sina pott stills på destilleriet Speyside för att göra en whisky utöver det vanliga. De tog snabbt beslutet att detta skulle vara en non chilled filtrering som tillåter smakerna att helt komma fram. Tamnavulin, med namnet Vintage 2000, fick mogna i en speciell samling av First Fill Bourbonfat, 30år gamla Oloroso Sherry, Matusalem och Oloroso Amoroso Sherry fat i totalt 18 år. Resultatet är en lyxig Single Malt med en alkoholhalt på 45 % och med klassisk speysidekarraktär.

Doften har inslag av honung, krämig karamell, tropiska frukter och en aning kanel. Smaken bär söta, varma toner av kanderat äpple, vanilj, hasselnötter och smörkola.

Tamnavulins historia började 1966 när destilleriet Tomnavoulin, Skottland, öppnades. Dörrarna stängdes 1995 men öppnades igen 2007 efter en större renovering av destilleriet. Sedan dess har de skapat exceptionell single malt whisky med en riktig Speyside-karaktär.

Gaeliska namnet Tamnavulin betyder "kvarn på kullen", uppkallad efter den historiska tidigare kardningskvarnen som ligger på platsen för destilleriet. Vattnet som används kommer från naturliga undervattenskällor.

Tamnavulin Single Malt Vintage 2000 är en exklusiv lansering med 199 st flaskor i utvalda butiker hos Systembolaget.

Art.nr: 12656 : Pris: 1499kr : Alk: 45% : Volym: 70cl

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CETPressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.

Vina Laroche Pinot Noir blir Cefiro Pinot Noir24.2.2021 13:34:02 CETPressmeddelande

I samband med den nya årgången 2020 byter Viña Laroche Pinot Noir namn och utseende i Systembolagets hyllor. Spring Wine & Spirits är glada att fortsätta leverera denna finstämda pinot noir, nu under Viña Casablancas eget varumärke. Från och med 1 mars går vinet under namnet Cefiro Pinot Noir. Vinet får nytt artikelnummer 2611, priset är fortfarande 99 kr, och innehåller naturligtvis fortfarande samma goda vin.

Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache – vinterns unika whisky lagrad på rödvinsfat17.2.2021 12:16:09 CETPressmeddelande

I kallare tider behövs värmande drycker. Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt är en unik whisky lagrad på rödvinsfat. Sverige var en av de första länderna där whiskyn lanserades och blev på några månader den största marknaden. Lagret tömdes då från världens alla hörn för att möta svenskarnas efterfrågan på drycken. Grenache, som är först ut i wine cask serien, är vinterns ultimata dryck för såväl whiskyentusiaster som nyfikna nybörjare. Finns i fast sortiment hos systembolaget. Art.nr: 58101, Pris: 299 kr.