Exklusiv lansering av whiskyn Tamnavulin Vintage 2000

Den 24 november släpp 199 flaskor av rariteten Tamnavulin Vintage 2000 i utvalda systembolagsbutiker runt om i landet. Sedan tidigare återfinns bästsäljaren Tamnavulin Sherry Cask tillsammans med Spanish Grenache och Double Cask på hyllan. Art.nr: 12656 Pris: 1499kr

Tamnavulin har tagit Sveriges whiskyälskare med storm. På mindre än två år har den ädla drycken från Speyside blivit det mest sålda whiskyvarumärket på Systembolaget i kategorin Skotsk Maltwhisky under 18år.

Våren år 2000, mitt under sin stora renoveringen, startade man igång sina pott stills på destilleriet Speyside för att göra en whisky utöver det vanliga. De tog snabbt beslutet att detta skulle vara en non chilled filtrering som tillåter smakerna att helt komma fram. Tamnavulin, med namnet Vintage 2000, fick mogna i en speciell samling av First Fill Bourbonfat, 30år gamla Oloroso Sherry, Matusalem och Oloroso Amoroso Sherry fat i totalt 18 år. Resultatet är en lyxig Single Malt med en alkoholhalt på 45 % och med klassisk speysidekarraktär.

Doften har inslag av honung, krämig karamell, tropiska frukter och en aning kanel. Smaken bär söta, varma toner av kanderat äpple, vanilj, hasselnötter och smörkola.

Tamnavulins historia började 1966 när destilleriet Tomnavoulin, Skottland, öppnades. Dörrarna stängdes 1995 men öppnades igen 2007 efter en större renovering av destilleriet. Sedan dess har de skapat exceptionell single malt whisky med en riktig Speyside-karaktär.

Gaeliska namnet Tamnavulin betyder "kvarn på kullen", uppkallad efter den historiska tidigare kardningskvarnen som ligger på platsen för destilleriet. Vattnet som används kommer från naturliga undervattenskällor.

Tamnavulin Single Malt Vintage 2000 är en exklusiv lansering med 199 st flaskor i utvalda butiker hos Systembolaget.

Art.nr: 12656 : Pris: 1499kr : Alk: 45% : Volym: 70cl

Ny vintagerom från Plantation – Barbados 2011 – endast 96 flaskor13.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

I sin uppmärksammade serie med vintageutgåvor fortsätter nu Plantation att visa upp exceptionell rom från de allra främsta destillerierna i världen. Nu har seglatsen över världshaven tagit dem hem till sitt eget West Indies Rum Distilleriy’s på paradisön Barbados. I dagarna lanseras vintageutgåvan – Plantation Vintage Barbados 2011 i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8256201 och kostar 699 kr.

Spring Wine Vinlåda Frankrike - Sista etappen på vår spännande dryckesresa i södra Europa.12.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Vi på Spring Wine & Spirits är väldigt stolta över våra blandlådor med utvalda viner ur vårt exklusiva restaurangsortiment. Nu är det äntligen dags att presentera vår blandlåda från Frankrike! En dryckesresa från Loires vackra flodlandskap, via Champagnes mytomspunna byar, till nedre Rhônedalens varma medelhavsbris. Endast 54 stycken lådor finns tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment från och med den 18 november. Art nr:78928 Pris:1500 kr.