Exklusiv lansering, Palermo 2016 från kultvarumärket Orin Swift

Den 20 oktober släpper vi Palermo 2016 från kultvarumärket Orin Swift i Systembolagets tillfälliga sortiment. Palermo 2016 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas för sina unika viner och de konstnärliga tillika uttrycksfulla etiketterna. Artikelnummer 92973. Pris 599 kronor. 365 flaskor.

Druvorna kommer från några av de bästa vingårdarna i Napa Valley. Vingårdarna finns i Atlas Peak, Coombsville, Calistoga och Rutherford, vilket kan bäst beskrivas som ”the Quintessential Napa Cab”. Palermo 2016 lagras 10 månader på franska ekfat varav 36% är nya. Vinet är gjort till största delen på cabernet sauvignon och en blandning av merlot och cabernet franc.

Doften är kraftfull och osar av mogna körsbär och björnbär med inslag av choklad, cederträ och tobak. Smaken är stor och komplex med mörka bär, mineraler och integrerade tanniner och ett långt och elegant avslut.

Etiketten till vinet Palermo är ett foto av National Geographic-fotografen Vincent J Musi och föreställer en mumifierad Capuchinpräst och är taget i katakomberna i Palermo. Dave Phinney vill med denna starka bild förmedla styrkan och kraften i druvan cabernet sauvignon som är ryggraden i detta vin. Detta är essensen i hans konstnärliga syn på hur vin ska uttryckas.

Palermo kom nr 6 på ”Winespectators top 100 vintage 2016”, Vivino ger betyget 4,2 och den respekterade Robert Parker gav vinet 90 poäng. Dave blev även utsedd av ”Wine Enthusiast” till årets vinmakare 2019.

Orin Swift Palermo 2016 finns i Systembolagets tillfälliga sortiment. De 365 flaskorna lanseras 20 oktober. Producenten är Orin Swift och vindistriktet Napa Valley, USA. Alkoholhalten är 15,5% och artikelnummer 92973. Priset är 599 kronor.