EXPRESSEN DELAR UT KULTURPRISER

På måndagskvällen avslöjades mottagarna av Expressens kulturpriser 2019 – en tradition sedan 1957. Priserna delades ut på Nalen i Stockholm på mediehusets kulturfest med cirka 400 gäster.
Expressens satirpris ”Ankan” går till Mia Skäringer. ”Folkkär, firad och fruktad”, säger juryns motivering. Foto Ellinor Collin

Expressen delar bland annat ut Sveriges enda satirpris och Sveriges äldsta musikpris. I år sken Peter Mattei och Mia Skäringer särskilt starkt, och hyllades av publiken för sina många bedrifter på scen. I motiveringen till Mia Skäringers pris står det: ”Hon är folkkär, firad och fruktad. Det komiska geniet steg fram i en tid med få roliga kvinnor på scen – nu är hon den främsta bland många.”

– Våra kulturpriser är ett av många uttryck för Expressens centrala plats i det offentliga samtalet. Årets pristagare har på olika sätt berikat oss med drabbande berättelser, humor och skarpsinniga insikter. De visar att kulturen är en plats för både skönhet och en kritisk hållning, säger kulturchef och stf ansvarig utgivare Karin Olsson.

Samtliga pristagare nedan.

SATIRPRISET ”ANKAN” – sedan 2011

Sveriges enda satirpris

Mottagare: Mia Skäringer

Motivering: Hon är folkkär, firad och fruktad. Det komiska geniet steg fram i en tid med få roliga kvinnor på scen – nu är hon den främsta bland många. Klass och kön, lust och skam. Inget undgår den satiriska laserstrålen. Men hennes feministiska skämt är mer än humor, de bygger en folkrörelse för upprättelse och respekt.

Tidigare pristagare i urval: Liv Strömquist (2011), Henrik Dorsin (2014), Filip Hammar och Fredrik Wikingsson (2018).

Pris: Statyett i brons av Marianne Lindberg De Geer.

BJÖRN NILSSON-PRISET  – sedan 1994

För god kulturjournalistik

Mottagare: Matilda Gustavsson

Motivering: Hon lyste upp en värld av många mörka skrymslen. En reporter med stilistisk känslighet och en formidabel förmåga att bygga förtroende. ”Klubben som sprängdes” och tidernas främsta avslöjande kulturreportage är hennes banbrytande verk.

Tidigare pristagare i urval: Nina Björk (2010), Ebba Witt-Brattström (2015), Karl Ove Knausgård (2016).

Pris: 30 000 kronor och en statyett av Urban Gunnarsson.

TEATERPRISET  ”EN BIT AV GEORGS HATT” – sedan 1987

För framstående teaterkonst

Mottagare: Ensemblen i ”Linje lusta”

Motivering: Med stor kreativitet och konstnärligt mod bjuder de in till en oförglömlig resa. Lust, lidande och lögner skärskådas med virtuost skådespeleri ur själens vinklar och vrår. Stjärnorna lyser starkt i New Orleans mörka natt och på Dramatens scen.

Tidigare pristagare i urval: Lars Norén (1992), Jonas Hassen Khemiri (2014), Lena Endre (2015).

Pris: Statyett av Marie-Louise Ekman, som utformas unikt för varje pristagare.

PRISET ”SPELMANNEN” – sedan 1957

Sveriges äldsta musikpris

Mottagare: Peter Mattei

Motivering: Han gör döda mästares musik levande och ständigt angelägen. Greve, lakej eller barberare. Vintervandrare med vansinnet lurande bakom knuten. Ingen kan som naturkraften från Norrbotten förmedla sångens djup, mening och skönhet.

Tidigare pristagare i urval: Cornelis Vreeswijk (1970), Fläskkvartetten (2002), Malena Ernman (2014).

Pris: Statyett i brons av Sven Lundqvist.

PRISET ”HEFFAKLUMPEN”  – sedan 1966

För framstående kultur riktad till barn och unga

Mottagare: Jenny Jägerfeld

Motivering: Hon står i osviklig kontakt med det som pågår i ungas hjärnor. Rörande, roligt och ständigt ifrågasättande förser hon bokslukarna med omvälvande berättelser. Hennes prosa är kung över kropp, själ och allt runtomkring.

Tidigare pristagare i urval: Maria Gripe (1966), Barbro Lindgren (1971), Lennart Hellsing (1980).

Pris: Statyett av Stina Opitz.

Karin Olsson, 070-7670504, karin.olsson@expressen.se

Pressbilder: ange fotograf Ellinor Collin

Matilda Gustavsson, mottagare av Björn Nilsson-priset för god kulturjournalistik. Foto Ellinor  Collin
Matilda Gustavsson, mottagare av Björn Nilsson-priset för god kulturjournalistik. Foto Ellinor Collin