Få satsningar på äldre i vårändringsbudgeten

Idag har regeringen presenterat 2021 års vårproposition och vårändringsbudgeten för 2021. Av satsningar på gruppen äldre, som burit det tyngsta lasset under pandemin, ser vi inte mycket, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg i en kommentar.
Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

Gruppen pensionärer har drabbats oerhört hårt och på flera olika sätt under pandemin. Först och främst handlar det om att många drabbats av svår sjukdom och till och med död. De restriktioner som gällt, och fortfarande gäller, har också påverkat äldres liv särskilt.

De strukturella brister som länge har funnits i äldreomsorgen och som bland annat beror på resursbrist, osäkra anställningsvillkor för personalen och för lite satsningar på personalens utbildning har på ett brutalt sätt under pandemin blivit synliga för en bred allmänhet. Äldre på särskilda boenden har inte fått medicinska insatser på samma villkor som den övriga befolkningen och som lagen föreskriver.

– PRO kommer att se till att äldreomsorgen fortsätter att stå högt upp på den politiska dagordningen. Vi förutsätter att regeringen i budgetpropositionen för nästa år kommer att prioritera att göra en stor och permanent satsning för att skapa en äldreomsorg av hög kvalitet. Vi äldre måste involveras i det arbetet, säger Christina Tallberg.

Många äldre – inte minst kvinnor – har också en tuff ekonomisk situation. Det beror främst på att pensionssystemet är underfinansierat.

– Nu är det dags att vi på riktigt börjar prata om pensionssystemet. Den allmänna pensionen måste höjas genom att vi ökar inbetalningarna så att alla kan leva på sin pension, säger Christina Tallberg.

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.