Facken kritiska till minskade anslag för brottsförebyggande arbete

Vision, Unionen och Akademikerförbundet SSR är kritiska till att Stockholm Stad drar in på anslagen till brottförebyggande verksamheter som bedrivs i Järvaområdet, däribland Fryshuset i Husby. Fackföreningsrörelsen har kraftsamlat kring det brottsförebyggande arbetet för att vi vet att våra medlemmar är viktiga i arbetet. Nu förväntar vi oss att politiker på olika nivåer gör detsamma och ger våra medlemmar bättre förutsättningar att förebygga brott och stärka ungdomar.

FackförbundenVision, Unionen, och Akademikerförbundet SSR, som alla deltar i förhandlingen om neddragning av verksamheten med uppsägningar som konsekvens, manar nu de beslutande politikerna i Stadshuset till sans och balans. Det enda rätta är nu att besluta om fortsatta anslag till Fryshusets verksamhet för 2021. Detta är nödvändigt för att Fryshuset Husby skall kunna fortsätta med sitt viktiga brottsförebyggande arbete med full styrka.

-  Det är helt fel tajming att göra neddragningar inom brottsförebyggande ungdomsverksamhet i detta område, säger alla fackliga parter unisont.

- Att politikerna i Stadshuset tar bort bidraget till Fryshuset i Husby just nu är helt obegripligt med tanke på den situation som råder, säger Birgitta Wrede från Vision. Var finns ansvarstagandet och det långsiktiga arbetet?

Facken menar att det bör tas ett samlat grepp kring det brottsförebyggande arbetet med de viktigaste grundförutsättningarna först, och fackliga organisationer behöver ses som en användbar kraft i detta. Att arbetet och förslagen kring det brottsförebyggande arbetet bygger på kunskap, är nödvändigt.

Civilsamhällets organisationer, som har den kunskapen måste få rätt förutsättningar i form av ekonomiska medel för att kunna arbeta med detta och annan stödjande verksamhet. Att i detta skede minska ekonomiska anslag till viktiga aktörer, som till exempel Fryshuset, ger verkligen inte rätt förutsättningarna att fortsätta bedriva en viktig verksamhet i Rinkeby-Kista.

- Vad skickar samhället för signaler när politiker säger i olika sammanhang att de frivilliga insatserna och organisationerna är viktiga, om de samtidigt gör neddragningar i budgetanslag till dessa organisationer? säger Visions ombudsmän Birgitta Wrede och Sebastian Bozo Skårman samt ordförande för Fryshuset Unionenklubb, Anna Mc Allister.

För ytterligare kommentarer, kontakta Birgitta Wrede, chefsombudsman i Vision, tfn 072- 005 37 62, Anna McAllister, ordförande för Fryshusets Unionenklubb, tfn 0739- 50 22 09, eller Mats Olsson, ombudsman Akademikerförbundet SSR, tfn 072- 717 44 06.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Retroaktiva löneökningar för offentligt anställda i Östergötland4.11.2020 15:58:52 CETPressmeddelande

I dag har Vision, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona kommit överens om ett nytt kollektivavtal som omfattar över 4 600 medlemmar som är anställda inom Region Östergötland eller länets kommuner och kommunala bolag. Det nya avtalet är fyraårigt och gäller retroaktivt från och med den 1 april i år. - Visions medlemmar har tagit ansvar under en svår tid och det ska synas på lönen. För oss har det varit högsta prioritet att våra medlemmar inte ska förlora ekonomiskt på att avtalsförhandlingarna sköts upp i våras. Med detta avtal skapas förutsättningar för att premiera medlemmarnas arbete under pandemin, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision. Vision, SKR och Sobona är också överens om ett partsgemensamt arbete som ska öka lönespridningen bland lokala arbetsgivare samt kortare arbetstid för medlemmar som jobbar ständig natt. Även insatser mellan parterna kring karriärutveckling och friskare arbetsplatser ska genomföras. Det nya avtalet är utan centralt angivna lön

Retroaktiva löneökningar för offentligt anställda i Kronoberg4.11.2020 15:08:29 CETPressmeddelande

I dag har Vision, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona kommit överens om ett nytt kollektivavtal som omfattar över 2 300 medlemmar som är anställda inom Region Kronoberg eller länets kommuner och kommunala bolag. Det nya avtalet är fyraårigt och gäller retroaktivt från och med den 1 april i år. - Visions medlemmar har tagit ansvar under en svår tid och det ska synas på lönen. För oss har det varit högsta prioritet att våra medlemmar inte ska förlora ekonomiskt på att avtalsförhandlingarna sköts upp i våras. Med detta avtal skapas förutsättningar för att premiera medlemmarnas arbete under pandemin, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision. Vision, SKR och Sobona är också överens om ett partsgemensamt arbete som ska öka lönespridningen bland lokala arbetsgivare samt kortare arbetstid för medlemmar som jobbar ständig natt. Även insatser mellan parterna kring karriärutveckling och friskare arbetsplatser ska genomföras. Det nya avtalet är utan centralt angivna löneni