Facken ställer krav på Hörby kommun pga. usel arbetsmiljö samt efter allvarlig incident

Vision, Akademikerförbundet SSR, SACO-rådet, Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet samt Vårdförbundet lämnar idag, torsdag in en framställan om arbetsmiljöåtgärd mot Hörby kommun efter incidenten på Örenäs slott. Huvudskyddsombud och skyddsombud för förbunden begär att en extern utredning gällande den usla arbetsmiljön samt kring kränkande särbehandling och dess konsekvenser görs.

- Att man som arbetsgivare inte ser att det som inträffade på Örenäs slott måste utredas utifrån Diskrimineringslagen samt det Föreläggande med vite (2020-03-10) man fick av Arbetsmiljöverket är mycket märkligt. Arbetsgivaren har enligt Arbetsmiljölagen ett arbetsmiljöansvar som innebär att arbetsgivaren måste göra allt som krävs för att man inte ska bli sjuk på grund av sitt arbete. Arbetsgivaren är dessutom enligt Diskrimineringslagen, skyldig att utreda vid minsta misstanke om sexuella trakasserier, vilket har alltså inte gjorts. Arbetsgivaren menar att det räcker att be om ursäkt och att alla utsatta samt anställda ska förlåta och gå vidare, säger huvudskyddsombuden från ovanstående fackförbund.

Huvudskyddsombuden och skyddsombuden kräver nu att utredning görs. Utredningen behöver belysa både kränkande särbehandling utifrån sexuella trakasserier samt undersöka hur detta beteende har skapat ohälsa för både inblandande samt även för samtliga medarbetare i kommunen som direkt eller indirekt blivit påverkade av det bristande ledarskapet och lett den usla psykosociala arbetsmiljön. De kräver också att arbetsgivaren, där det finns signaler om ohälsa, skyndsamt vidtar åtgärder gentemot detta.

Det här ett arbetsmiljöärende som upplevs utbrett i hela Hörby kommuns samtliga verksamheter och arbetsplatser som huvudskyddsombud och skyddsombud för fackförbunden vill lyfta.

Framställan enligt 6 kap. 6a § lämnas den 24 september kl 11.30 till Arbetsmiljöverket

För mer info, v g kontakta:

Vision: Sarah Nystedt, 0415-37 81 37

Akademikerförbundet SSR: Emma Hartell, 0415-37 81 18

Saco-rådet och Lärarnas riksförbund: Maria Westlund, 0415-37 84 21

Lärarförbundet: Per Persson-Landqvist, 0705-44 92 30

Vårdförbundet: Monica Rolin, 0733-31 02 56

Kommunal: Ingrid Olsson, 0415-37 80 30 Mikael Jonsson, 0733-31 82 64

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Pressinbjudan: Hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet19.10.2020 14:18:51 CESTPressmeddelande

Fredagen den 23 oktober bjuder nio fackförbund in representanter för regering, myndigheter, kommuner och forskning till en gemensam hearing om det brottsförebyggande arbetet. Medarbetarna i samhällsbärande yrken spelar en viktig roll i det brottsförebyggande arbetet. Men uppdraget behöver förtydligas och prioriteras av politiker och arbetsgivare för fungera mer effektivt. Målet med hearingen är att diskutera hur vi kan förbättra förutsättningarna att lyckas med brottsbekämpningen.

Pressinbjudan: Hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet19.10.2020 13:55:42 CESTPressmeddelande