Fackförbund begär om ingripande från Arbetsmiljöverket mot Hörby kommun

Vision, Saco och SSR har idag, måndag lämnat in en begäran till ingripande från Arbetsmiljöverket enligt 6 kap 6a AML om föreläggande eller förbud mot Hörby kommun

Arbetsgivaren menar att kommunledningsförvaltningen inte har fått signaler angående de upplevda kränkningar som tas upp i vår begäran trots att detta har lyfts av skyddsombud i samverkan (CESAM) och därmed finns dokumenterade.

Dessutom brister kommunen i Rutin för hantering av kränkande särbehandling och trakasserier på arbetsplatsen då denna rutin ej innefattar rutiner för vid kränkningen upplevd från högsta ledningen – var ska man som utsatt vända sig då? anger huvudskyddsombuden och skyddsombudet i sin begäran om ingripande. Då arbetsgivaren brister i sitt svar genom:

att arbetsgivaren har, muntligt och ej dokumenterat, informerat om att åtgärd med utredning av arbetsmiljön utifrån AFS 2015:4 ska genomföras av neutral part i form av en enkät anses ej som tillräckligt gott tillvägagångsätt

att det i flera fall saknas konkretiserade åtgärder kring arbetsmiljön; både utifrån den organisatoriska och sociala arbetsmiljön

att åtgärderna kring arbetsmiljön ej är tidsatta

att arbetsgivaren ej lämnat ut begärda resultat och åtgärder från medarbetarenkäter avseende åren 2016 och 2017 för att skyddsombud och huvudskyddsombud ska kunna delta i det systematiska arbetsmiljöarbetet, enligt AFS 2001:1

att svaret i sin helhet ej anses tillfredställande utifrån vår begäran

För mer info. kontakta:

Sarah Nystedt horbyvision@fv.vision.se

Maria Westlund horby@lr.se

Camilla Håkansson camilla.hakansson@horby.se

Följande fackliga organisationer stödjer framställan om arbetsmiljöåtgärd enligt 6 kap 6 a § arbetsmiljölagen gällande kommunledningsförvaltningen då arbetsmiljön på kommunledningsförvaltningen påverkar hela kommunens organisation och mående: Kommunal, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Vårdförbundet.

För mer info. gällande bilaga 1 tillhörande inlämnad arbetsmiljöframställan kontakta: Ingrid Olsson horby.skane@kommunal.se Per Persson-Landqvist per.perssonlandqvist@horby.se

Maria Westlund

Huvudskyddsombud

SACO-rådet

Camilla Håkansson

Skyddsombud

SSR

Sarah Nystedt

Huvudskyddsombud Vision

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Västmanlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Västerås stad uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 33 807 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Västmanlands län vad gäller inhyrd personal uppgick 2022 till 97 408 000 kronor. Att jämföra med 2012 då denna kostnad uppgick till 12 921 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Värmlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Karlstads kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 35 298 000 kronor under 2022. För hela Värmlands län uppgick kostnaden för hyrpersonal till 75 176 000 kronor för 2022. Att jämföra med 2012 då kostnaden för hela länet uppgick till 7 512 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Örebro län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Örebro kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 13 757 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Örebro län vad gäller hyrpersonal uppgick 2022 till 52 229 000 kronor . Att jämföra med 2012 då kostnaden för inhyrd personal i länet uppgick 36 357 000 kronor.