Fackförbund manifesterar för högre löner på måndag 15 augusti

Sju fackförbund inom välfärden manifesterar för högre löner på måndag den 15 augusti kl. 16-18 på Gustav Adolfs Torg i Göteborg. Förbunden vill att politikerna i Göteborg höjer lönerna som ett tack för medlemmarnas viktiga arbetsinsatser och för att göra staden mer attraktiv som arbetsgivare.

Det är Vision som tillsammans med Kommunal, Lärarnas Riksförbund, Vårdförbundet, Lärarförbundet, Akademikerförbundet SSR samt Sveriges Arbetsterapeuter manifesterar för högre löner inom välfärden. Tillsammans representerar förbunden närmare 32 000 medarbetare inom Göteborgs stad.

Politikerna avsätter enbart 1,5 procent i budget för löneökningar för anställda inom staden och så har det sett ut under flera års tid. Därutöver lägger förvaltningarna på en viss procent utifrån sina ekonomiska förutsättningar.

Inflationen är idag över 6 procent och medarbetarna inom välfärden får 1,5 procent i kompensation. Samtidigt gör staden ett överskott på fem miljarder kronor.

- Redan innan kriget i Ukraina och pandemin var läget ansträngt för våra medlemmar som kämpade på med låga löneökningar. Idag är inflationen ännu högre än den var i början av året. Vi vill att stadens budgetöverskott används till högre löner inom välfärden, säger Kristina Ramstedt ordförande för Vision i Göteborg.

Förbunden menar att stadens politiker behöver avsätta mer medel i budget för lönepåslag för alla medarbetare och inte lägga över det ansvaret på förvaltningarna. Budget för förvaltningarna är så tajta att det inte finns utrymme för påslag utan att göra avkall på grunduppdraget. Det innebär att om medarbetarna i Göteborgs Stad får påslag på lönen så drabbas medborgarna av nedskärningar i samhällsstödet.

- Det innebär att löneökningar idag betyder mindre ekonomiskt bistånd, trasiga lekplatser, förskolor utan pedagoger, misskötta parker, äldreomsorg utan undersköterskor/sjuksköterskor och stängda bibliotek imorgon. Om man inte får en tillräcklig budget måste man ta från verksamheten - så vill vi inte ha det, säger Kristina Ramstedt.

Kristina ”Kicki” Ramstedt
Tel.nr. 0739-102031
kristina.ramstedt@funktionsstod.goteborg.se
Vision Göteborg

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Ökad efterfrågan på socialarbetare i Norrbotten27.9.2022 10:00:22 CEST | Pressmeddelande

Andelen socialchefer som ser utmaningar med bemanningen har ökat dramatiskt de senaste två åren. Från årsskiftet fram till sista juli har 2 779 jobb inom socialt arbete i Norrbotten publicerats på Arbetsförmedlingens platsbank. – Självklart finns det ett samband mellan socialarbetares arbetssituation och ökade svårigheter att rekrytera och behålla personal. Arbetsbelastningen är hög och resurserna räcker inte för att ge utsatta ett bra stöd. Får socialtjänsterna i kommunerna i Norrbotten bättre villkor kommer också fler vilja stanna och jobba där, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision. Visions årliga Socialchefsrapport visar att problemen med att rekrytera och behålla personal är en stor utmaning vid landets socialtjänster. Andelen som uppger att villkoren för personalförsörjning inom socialtjänsten är svåra har ökat från 35 procent 2020 till 63 procent 2022. Resultaten pekar på att rekryteringsläget uppfattas som något sämre än rikssnittet i den region som Norrbotten ingår i.

Ökad efterfrågan på socialarbetare i Östergötland27.9.2022 09:35:47 CEST | Pressmeddelande

Andelen socialchefer som ser utmaningar med bemanningen har ökat dramatiskt de senaste två åren. Från årsskiftet fram till sista juli har 3 244 jobb inom socialt arbete i Östergötland publicerats på Arbetsförmedlingens platsbank. – Självklart finns det ett samband mellan socialarbetares arbetssituation och ökade svårigheter att rekrytera och behålla personal. Arbetsbelastningen är hög och resurserna räcker inte för att ge utsatta ett bra stöd. Får socialtjänsterna i kommunerna i Östergötland bättre villkor kommer också fler vilja stanna och jobba där, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision. Visions årliga Socialchefsrapport visar att problemen med att rekrytera och behålla personal är en stor utmaning vid landets socialtjänster. Andelen som uppger att villkoren för personalförsörjning inom socialtjänsten är svåra har ökat från 35 procent 2020 till 63 procent 2022. Resultaten för det område som Östergötland ligger i är i linje med rikssnittet. Det är tuffast att få tag på socials

Ökad efterfrågan på socialarbetare i Örebro län27.9.2022 09:30:57 CEST | Pressmeddelande

Andelen socialchefer som ser utmaningar med bemanningen har ökat dramatiskt de senaste två åren. Från årsskiftet fram till sista juli har 4 108 jobb inom socialt arbete i Örebro län publicerats på Arbetsförmedlingens platsbank. – Självklart finns det ett samband mellan socialarbetares arbetssituation och ökade svårigheter att rekrytera och behålla personal. Arbetsbelastningen är hög och resurserna räcker inte för att ge utsatta ett bra stöd. Får socialtjänsterna i kommunerna i Örebro län bättre villkor kommer också fler vilja stanna och jobba där, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision. Visions årliga Socialchefsrapport visar att problemen med att rekrytera och behålla personal är en stor utmaning vid landets socialtjänster. Andelen som uppger att villkoren för personalförsörjning inom socialtjänsten är svåra har ökat från 35 procent 2020 till 63 procent 2022. Det är tuffast att få tag på socialsekreterare och medarbetare inom äldreomsorg. Statistik från Arbetsförmedlingen bekrä