Falkehed och Hammarström tillbaka till Aftonbladet
Magnus Falkehed och Niclas Hammarström har gjort sig kända för flera reportage både i och utanför Sverige och för sin bok “Idag ska vi inte dö – fångar i krigets Syrien” som de skrev om tiden då de satt gisslan i Syrien 2013. De senaste dryga tio åren har de frilansat för olika medier, men nu blir Aftonbladet deras huvuduppdragsgivare.
– Vi är så glada över att ha knutit så erfarna, kunniga och ödmjuka journalister till oss. De blir oerhört viktiga i vår rapportering framöver, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Magnus Falkehed var i många år Aftonbladets korrespondent i Paris, där han fortfarande har sin bas. Han har under senare år skrivit för bland annat Dagens Nyheter och nu senast för Expressen.
– Det ska bli jättespännande att komma tillbaka till Aftonbladet. Det är inte bara Sveriges största tidning, den har också den snyggaste och mest kreativa redigeringen av reportage. Jag ser fram emot att träffa några gamla – och många nya – kollegor. Det finns en laganda på Aftonbladet som jag har förstått är ganska unik, säger Magnus Falkehed.
Magnus Falkehed ser tillbaka på sju minnesrika år på Expressen där han – ofta tillsammans med Niclas Hammarström – bevakat allt från klimatkriser till konflikter och krig över hela världen.
– Nu ska det bli fantastiskt roligt att kunna lägga i ännu en växel för att göra det ännu bättre och närmare för Aftonbladets nyfikna publik, säger han.
Även Niclas Hammarström har en lång bakgrund på Aftonbladet, som fotograf och bildjournalist.
– Jag sålde min första bild till Aftonbladet som 14-åring och det känns verkligen som att komma hem igen. Nu vill jag fortsätta jobba med utrikesjournalistik, som jag gjort de senaste tio åren, men utveckla den ännu mer och tillsammans med kollegorna på Aftonbladet. Jag har varit till och från i Ukraina sedan januari i fjol. Det som händer där är fortsatt väldigt viktigt att berätta och det vill jag gärna fortsätta göra, säger Niclas Hammarström.
2021 tilldelades Magnus Falkehed och Niclas Hammarström Nils Horner-priset för god utrikesjournalistik, med motiveringen ”För att de med sina reportage från såväl konfliktzoner som coronapandemins frontlinjer, med stark närvaro och empati, vidgar våra perspektiv på mänskligt mod och lidande.” Samma år vann de ett andrapris i INMA Global Media Awards för dokumentären Pandemin inifrån.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum