Schibsted

Falkehed och Hammarström tillbaka till Aftonbladet

Dela
Prisbelönta journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström kommer hem till Aftonbladet. Från den 1 juni är de tillbaka på tidningen där karriärerna en gång började. Nu ser de fram emot att utveckla utrikesjournalistiken tillsammans med kollegorna på Aftonbladet.
Magnus Falkehed och Niclas Hammarström kommer hem till Aftonbladet. Från 1 juni blir Aftonbladet det prisade och erfarna frilansteamets huvuduppdragsgivare. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Magnus Falkehed och Niclas Hammarström kommer hem till Aftonbladet. Från 1 juni blir Aftonbladet det prisade och erfarna frilansteamets huvuduppdragsgivare. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Magnus Falkehed och Niclas Hammarström har gjort sig kända för flera reportage både i och utanför Sverige och för sin bok “Idag ska vi inte dö – fångar i krigets Syrien” som de skrev om tiden då de satt gisslan i Syrien 2013. De senaste dryga tio åren har de frilansat för olika medier, men nu blir Aftonbladet deras huvuduppdragsgivare.

– Vi är så glada över att ha knutit så erfarna, kunniga och ödmjuka journalister till oss. De blir oerhört viktiga i vår rapportering framöver, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Magnus Falkehed var i många år Aftonbladets korrespondent i Paris, där han fortfarande har sin bas. Han har under senare år skrivit för bland annat Dagens Nyheter och nu senast för Expressen.

– Det ska bli jättespännande att komma tillbaka till Aftonbladet. Det är inte bara Sveriges största tidning, den har också den snyggaste och mest kreativa redigeringen av reportage. Jag ser fram emot att träffa några gamla – och många nya – kollegor. Det finns en laganda på Aftonbladet som jag har förstått är ganska unik, säger Magnus Falkehed.

Magnus Falkehed ser tillbaka på sju minnesrika år på Expressen där han – ofta tillsammans med Niclas Hammarström – bevakat allt från klimatkriser till konflikter och krig över hela världen.

– Nu ska det bli fantastiskt roligt att kunna lägga i ännu en växel för att göra det ännu bättre och närmare för Aftonbladets nyfikna publik, säger han.

Även Niclas Hammarström har en lång bakgrund på Aftonbladet, som fotograf och bildjournalist.

– Jag sålde min första bild till Aftonbladet som 14-åring och det känns verkligen som att komma hem igen. Nu vill jag  fortsätta jobba med utrikesjournalistik, som jag gjort de senaste tio åren, men utveckla den ännu mer och tillsammans med kollegorna på Aftonbladet. Jag har varit till och från i Ukraina sedan januari i fjol. Det som händer där är fortsatt väldigt viktigt att berätta och det vill jag gärna fortsätta göra, säger Niclas Hammarström.

2021 tilldelades Magnus Falkehed och Niclas Hammarström Nils Horner-priset för god utrikesjournalistik, med motiveringen ”För att de med sina reportage från såväl konfliktzoner som coronapandemins frontlinjer, med stark närvaro och empati, vidgar våra perspektiv på mänskligt mod och lidande.” Samma år vann de ett andrapris i INMA Global Media Awards för dokumentären Pandemin inifrån.


För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Magnus Falkehed och Niclas Hammarström kommer hem till Aftonbladet. Från 1 juni blir Aftonbladet det prisade och erfarna frilansteamets huvuduppdragsgivare. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Magnus Falkehed och Niclas Hammarström kommer hem till Aftonbladet. Från 1 juni blir Aftonbladet det prisade och erfarna frilansteamets huvuduppdragsgivare. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Ladda ned bild
Magnus Falkehed och Niclas Hammarström är tillbaka på Aftonbladet. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Magnus Falkehed och Niclas Hammarström är tillbaka på Aftonbladet. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye