Fallande lägenhetspriser i samtliga storstadsområden i juni

Lägenhetspriserna föll i storstadsområdena i juni. Även villapriserna föll i Storstockholm liksom i Södra Sverige. Det visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli.

Fallande lägenhetspriser i Stockholm, Göteborg och Malmö
Under juni föll lägenhetspriserna med 0,1, 0,4 och 1,5 procent i Storstockholm, Storgöteborg respektive Stormalmö. I resten av landet fortsatte lägenhetspriserna att stiga. Som mest steg de i Mellersta Sverige (1,5 procent).

- Prisutvecklingen på lägenheter i våra storstäder under juni bekräftar den tendens till inbromsning vi började skönja i april och som har fortsatt under våren. Mycket talar för att vi nu nått upp till en smärtgräns. Under mer normala omständigheter så hade det samtidigt varit viktigt att väga in att sommarmånaderna brukar vara mer lugna på bostadsmarknaden, men liksom förra året är många kvar hemma i Sverige. Läget är därför lite svårbedömt och det blir intressant att se vad som händer efter sommaren, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

Fallande villapriser i Stockholm
Villapriserna föll med 1,6 procent i Storstockholm under juni. Även i Södra Sverige föll priserna (0,9 procent). I resterande delar av Sverige ökade priserna och som mest i Norra Sverige (2,3 procent).

- Villapriserna har under pandemin stigit i en takt som vi inte sett sedan slutet av 1980-talet. Vi har också haft stora underskott på villor i särskilt Storstockholm till följd av mer än ett decennium med liten nyproduktion. I likhet med lägenhetspriserna har vi nu nog ändå nått något av en smärtgräns i Storstockholm, även om sommarmånaderna brukar vara lite lugnare, säger Robert Boije.

Se tabell med prisutveckling i olika områden i Sverige nedan.

Anm: SBAB Booli Housing Price Index (HPI) uppdateras en gång i månaden och visar prisutvecklingen på bostadsmarknaden den senaste kalendermånaden, de tre senaste kalendermånaderna, de 12 senaste månaderna, sedan årsskiftet och sedan den senaste toppnoteringen. Indexet baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under den aktuella perioden. HPI beräknas som ett index med en hedonisk prismodell som förutom prisnoteringar använder information om bl.a. bostädernas storlek, taxeringsuppgifter, tomtstorlek, antal rum, våning, månadsavgift och geografisk placering, samt avgift till bostadsrättsföreningen. På så sätt tar indexet hänsyn till (kontrollerar för) att de bostäder som sålts vid olika tidpunkter kan skilja sig åt. För geografisk information används kommun- och stadsdelstillhörighet. Prisindexet går tillbaka till 2013. Indexet är uppdelat för lägenheter och villor och beräknas för 6 geografiskt skilda områden. Indexet finns tillgängligt i Boolis analysverktyg Booli Pro. Booli är en del av SBAB.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Splittrad bild av boprisutvecklingen i november – störst tryck nedåt i Norra Sverige2.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

November uppvisade en regionalt splittrad boprisutveckling. Lägenhetspriserna sjönk i tre av sex regioner och småhuspriserna i två av sex regioner. Som mest sjönk såväl lägenhets- som huspriserna i Norra Sverige. Största prisuppgången på lägenheter syntes i Södra Sverige och på hus i Stormalmö. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under november.

Tydlig trend mot överproduktion av hyresrätter i Sverige som helhet30.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det finns en tydlig trend mot att det byggs för många hyresrätter i Sverige som helhet i förhållande till efterfrågan och jämfört med både småhus och bostadsrätter. I Västra Götaland råder redan ett tydligt överskott på nya hyresrätter. Detta när hänsyn tas till hushållens efterfrågan mätt utifrån deras betalningsförmåga. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för tredje kvartalet 2021.

Kändistät ensemble i säsongsavslutningen för Boendeekonomi är jättekul!29.11.2021 11:44:21 CET | Pressmeddelande

Idag är det premiär för säsongsavslutningen i SBAB:s reklamkoncept Boendeekonomi är jättekul! Det som började med planeringen av världens största inflyttningsfest har lett till en konflikt som mynnar ut i en direktsänd TV-debatt där det en gång för alla ska avgöras: ska boendeekonomi vara jättekul eller måste det vara jättetråkigt? Förutom de ordinarie skådespelarna i serien, Björn Gustafsson, Erik Haag och Nour el Refai, är det en kändistät ensemble som gästar finalen, med Carola Häggkvist, Kalle Moraeus och Marianne Rundström i olika roller.

Bostadspriserna stiger ytterligare nästa år för att sedan falla tillbaka10.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Flaskhalsar håller tillbaka BNP-tillväxten och bidrar till ökad inflation. Den underliggande inflationen ligger på eller över målet kommande år och räntorna väntas stiga snabbare än vad Riksbanken ser framför sig. Bostadspriserna stiger ytterligare nästa år för att sedan falla tillbaka. Bostadsinvesteringarna har passerat toppen för denna gång och faller tillbaka kommande år till följd av svagare BNP-tillväxt, stigande räntor, dämpad boprisutveckling och minskad befolkningstillväxt. Detta är några av slutsatserna i SBAB:s Bomarknadsnytt nr 4, 2021.