Fast anställning en trygghet som alltför ofta uteblir – låt Region Skåne visa vägen i arbetsmarknadspolitiken

Allmän visstid utgör en otrygg anställningsform som innebär att arbetsgivaren godtyckligt kan låta bli att erbjuda fast anställning. Vänsterpartiet driver på nationell nivå för ett avskaffande av denna anställningsform och lokalt vill vi att Region Skåne går i bräschen för ett gott arbetsgivarskap genom att kartlägga utbredningen av otrygga anställningsformer och sluta nyttja allmän visstid inom sina verksamheter.

- Vi behöver se till att vi har trygga anställningsformer i framtiden, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Skåne. Det är en central fråga, inte minst eftersom anställningsformen är alltför vanlig bland exempelvis unga kvinnor.

Otrygga jobb innebär att den arbetande blir utlämnad till arbetsgivaren. Det gör det svårare att larma om dålig arbetsmiljö eller dålig verksamhet om du inte vet om du får stanna kvar.

Otrygga jobb försvårar facklig organisering och ger i längden både sämre arbetsmiljö och en sämre välfärd. Sexuella trakasserier har visat sig vara dubbel så vanliga för unga kvinnor på arbetsmarknaden om man arbetar under otrygga anställningsformer. En lagändring på nationell nivå skulle kunna garantera anställningstryggheten, men redan innan dess är det enligt Vänsterpartiet nödvändigt att offentliga arbetsgivare går före och slutar använda otrygga anställningsformer som allmän visstid.

- Det är oerhört viktigt att kunna känna trygghet i sin anställning, säger Angelica Svensson, Vänsterpartiets representant i personalnämnden i Region Skåne. Om det händer något måste man veta att man inte riskerar sin försörjning för att man t.ex. blir oense med sin arbetsledning.

- Det handlar om hur vi använder våra skattepengar. Det här är att missköta dem. Våra gemensamma skatter ska gå till en bra välfärd där personalen har bra villkor och möjlighet att utvecklas. Då måste allmän visstid bort, avslutar Sara Svensson.

Vänsterpartiet Skåne har lämnat in en motion om att Region Skåne skall avskaffa anställningsformen allmän visstid inom sina verksamheter.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne8.11.2018 11:29Pressmeddelande

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.