Fast anställning en trygghet som alltför ofta uteblir – låt Region Skåne visa vägen i arbetsmarknadspolitiken

Allmän visstid utgör en otrygg anställningsform som innebär att arbetsgivaren godtyckligt kan låta bli att erbjuda fast anställning. Vänsterpartiet driver på nationell nivå för ett avskaffande av denna anställningsform och lokalt vill vi att Region Skåne går i bräschen för ett gott arbetsgivarskap genom att kartlägga utbredningen av otrygga anställningsformer och sluta nyttja allmän visstid inom sina verksamheter.

- Vi behöver se till att vi har trygga anställningsformer i framtiden, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Skåne. Det är en central fråga, inte minst eftersom anställningsformen är alltför vanlig bland exempelvis unga kvinnor.

Otrygga jobb innebär att den arbetande blir utlämnad till arbetsgivaren. Det gör det svårare att larma om dålig arbetsmiljö eller dålig verksamhet om du inte vet om du får stanna kvar.

Otrygga jobb försvårar facklig organisering och ger i längden både sämre arbetsmiljö och en sämre välfärd. Sexuella trakasserier har visat sig vara dubbel så vanliga för unga kvinnor på arbetsmarknaden om man arbetar under otrygga anställningsformer. En lagändring på nationell nivå skulle kunna garantera anställningstryggheten, men redan innan dess är det enligt Vänsterpartiet nödvändigt att offentliga arbetsgivare går före och slutar använda otrygga anställningsformer som allmän visstid.

- Det är oerhört viktigt att kunna känna trygghet i sin anställning, säger Angelica Svensson, Vänsterpartiets representant i personalnämnden i Region Skåne. Om det händer något måste man veta att man inte riskerar sin försörjning för att man t.ex. blir oense med sin arbetsledning.

- Det handlar om hur vi använder våra skattepengar. Det här är att missköta dem. Våra gemensamma skatter ska gå till en bra välfärd där personalen har bra villkor och möjlighet att utvecklas. Då måste allmän visstid bort, avslutar Sara Svensson.

Vänsterpartiet Skåne har lämnat in en motion om att Region Skåne skall avskaffa anställningsformen allmän visstid inom sina verksamheter.

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.