Fast anställning en trygghet som alltför ofta uteblir – låt Region Skåne visa vägen i arbetsmarknadspolitiken

Allmän visstid utgör en otrygg anställningsform som innebär att arbetsgivaren godtyckligt kan låta bli att erbjuda fast anställning. Vänsterpartiet driver på nationell nivå för ett avskaffande av denna anställningsform och lokalt vill vi att Region Skåne går i bräschen för ett gott arbetsgivarskap genom att kartlägga utbredningen av otrygga anställningsformer och sluta nyttja allmän visstid inom sina verksamheter.

- Vi behöver se till att vi har trygga anställningsformer i framtiden, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Skåne. Det är en central fråga, inte minst eftersom anställningsformen är alltför vanlig bland exempelvis unga kvinnor.

Otrygga jobb innebär att den arbetande blir utlämnad till arbetsgivaren. Det gör det svårare att larma om dålig arbetsmiljö eller dålig verksamhet om du inte vet om du får stanna kvar.

Otrygga jobb försvårar facklig organisering och ger i längden både sämre arbetsmiljö och en sämre välfärd. Sexuella trakasserier har visat sig vara dubbel så vanliga för unga kvinnor på arbetsmarknaden om man arbetar under otrygga anställningsformer. En lagändring på nationell nivå skulle kunna garantera anställningstryggheten, men redan innan dess är det enligt Vänsterpartiet nödvändigt att offentliga arbetsgivare går före och slutar använda otrygga anställningsformer som allmän visstid.

- Det är oerhört viktigt att kunna känna trygghet i sin anställning, säger Angelica Svensson, Vänsterpartiets representant i personalnämnden i Region Skåne. Om det händer något måste man veta att man inte riskerar sin försörjning för att man t.ex. blir oense med sin arbetsledning.

- Det handlar om hur vi använder våra skattepengar. Det här är att missköta dem. Våra gemensamma skatter ska gå till en bra välfärd där personalen har bra villkor och möjlighet att utvecklas. Då måste allmän visstid bort, avslutar Sara Svensson.

Vänsterpartiet Skåne har lämnat in en motion om att Region Skåne skall avskaffa anställningsformen allmän visstid inom sina verksamheter.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet i Skåne går till val på kortare arbetstid, fler vårdplatser och en tillgänglig, enkel och billig kollektivtrafik21.6.2018 18:46Pressmeddelande

I veckan släppte Vänsterpartiet i Skåne sitt regionpolitiska program för åren 2018-2020. I programmet ryms Vänsterpartiets politik för ett mer jämlikt Skåne - och för en region som inför 30 timmars arbetsvecka, öppnar upp och utökar antalet vårdplatser och arbetar för fri kollektivtrafik för barn, unga och pensionärer.

Rekordstor uppslutning i Vänsterns första majtåg över regionen - Skåne samlas under budskap om arbetsrätt och jämlikhet1.5.2018 17:36Pressmeddelande

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som högtidlighålls sedan 1890. 2018 blev det rekordstor uppslutning över hela Skåne - Vänsterpartiets 14 arrangemang på lika många orter lockade över 6800 deltagare till demonstrationståg, mat och musik. Talade gjorde bland annat Rossana Dinamarca, Hanna Gedin och Momodou Jallow och musiken stod bland andra Mikael Wihe och Röda Kapellet för.