Fastighetsägarna lanserar checklista för att förebygga kriminell verksamhet i lokaler

Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta lanserar en vägledning och checklista för tryggare lokaluthyrning. Syftet är att underlätta för fastighetsägare som hyr ut lokaler att säkerställa att uthyrningen sker till seriösa hyresgäster och minska risken för att kriminella etablerar sig i lokalerna.

Lokaler som används för brottslig verksamhet har en stor inverkan på tryggheten på en plats, såväl för fastighetsägaren och dess personal, som andra hyresgäster, boende och besökare.

Det är viktigt att göra noggranna kontroller innan en uthyrning påbörjas. I värsta fall kan kriminella etablera sig i lokalerna och det är ofta svårt att bli av med en illa fungerande lokalhyresgäst.

För att säkerställa att man som fastighetsägare hyr ut lokaler till seriösa hyresgäster är det viktiga att vara proaktiv, göra noggranna kontroller och skriva tydliga och välformulerade hyreskontrakt.

Checklistan innehåller 9 tydliga steg som underlättar kontroll och kontraktskrivande

1. Kontrollera avtalsparten noga. Be om affärsplaner och budget
  2. Hämta information från Bolagsverket, Skatteverket och Kronofogden
  3. Använd Ekobrottsmyndighetens checklista mot oseriösa aktörer
  4. Ta en kreditupplysning
  5. Fundera på om det behövs särskild säkerhet, som bankgaranti, deposition eller borgensåtagande
  6. Skriv ett tydligt och välformulerat lokalhyreskontrakt
  7. Var noga med att ange ändamål för uthyrningen
  8. Reglera viktiga förutsättning som exempelvis öppettider och alkoholservering
  9. Överväg att ta med en äganderättsklausul i hyreskontraktet

Missad chans att göra investeringsstödet mer socialt träffsäkert19.12.2019 10:53:37 CETPressmeddelande

Regeringen beslutade i dag om förändringar i förordningen om investeringsstöd för byggande av hyresbostäder. Som villkor för stöd ska hyresvärden vika minst 12,5 procent av det antal bostäder som stöd utbetalas för åt unga vuxna eller hushåll i en socialt utsatt situation som behöver en boendeinsats enligt socialtjänstlagen. Kommuner ges möjlighet att själva välja fördelning mellan dessa grupper. Det utgör en förbättring i förhållande till dagens förordning, men regeringen missar en viktig chans att förbättra den sociala bostadspolitiken, menar Fastighetsägarna.

Välkommen utredning om effektivare hyresförhandlingar12.12.2019 12:17:22 CETPressmeddelande

Regeringen offentliggjorde i dag att hovrättsrådet Jan Josefsson får i uppdrag att utreda hur förhandlingarna om de årliga hyresjusteringarna kan göras mer effektiva. Utredaren ska lämna förslag på tidsfrister för förhandlingarna, sanktioner om tidsfrister inte hålls samt föreslå hur en oberoende tvistlösningsmekanism ska se ut. Fastighetsägarna har länge efterlyst de aviserade förändringarna och välkomnar därför regeringens besked i dag.

Inget ramavtal för 2020 års hyresjustering i Stockholm stad10.12.2019 06:30:00 CETPressmeddelande

Hyresgästföreningen anser inte att privata fastighetsägare i Stockholm stad ska få samma hyresjustering som de kommunala bostadsbolagen under 2020. Det innebär att Hyresgästföreningen utnyttjar sitt förhandlingsveto och bryter mot bruksvärdessystemets grundläggande princip om att lägenheter med likartade kvaliteter ska ha ungefär samma hyra, oavsett ägare. Därmed blir det inget ramavtal för huvudstadens privata fastighetsägare.