Hyrorna i Stockholms län höjs med 5,9 procent

Hyrorna i stora delar av Stockholms län höjs med 5,9 procent under 2024. Det beslutade den skiljeman som fick avgöra ärendet efter att förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna brutit samman. Höjningen gäller retroaktivt från den 1 januari.

Tidigare i år fastställde skiljemannen att hyrorna för Fastighetsägarna Stockholms förhandlingskunder  i Stockholms stad ska höjas med 5,8 procent från den 1 april i år. När nu besked har lämnats för ytterligare tio kommuner i länet handlar det om en höjning på 5,9 procent från den 1 januari.

Höjningen är långt ifrån den nivå på 12 procent som Fastighetsägarna yrkade på när förhandlingarna inleddes i september 2023. Givet de senaste årens kraftiga kostnadsökningar anser Fastighetsägarna Stockholm att en höjning i den storleksordningen behövs för att fastighetsägare ska kunna bedriva en långsiktigt hållbar förvaltning av sina fastigheter.

Nivån är dock betydligt högre än den som Hyresgästföreningen kunde acceptera. Det visar att den nya skiljemannalagstiftningen har minskat  Hyresgästföreningens möjligheter att styra hyresutvecklingen efter eget godtycke. Det är positivt för hyresrättens framtid, säger Nathalie Brard, förhandlingschef Fastighetsägarna Stockholm.

Det är också bra att skiljemannen inte skjuter fram höjningstidpunkten på det sätt som skedde i Stockholms stad. I det fallet förlorade hyresvärdarna ett kvartals intäkter. Det är inte rimligt med tanke på att vi har gjort allt som krävs för att skynda på processen så mycket som möjligt, säger Nathalie Brard.

Kommunerna som berörs är Danderyd, Huddinge, Lidingö, Nacka, Nynäshamn, Solna, Sigtuna, Sollentuna, Sundbyberg och Södertälje. Skiljemannen lämnade samtidigt besked om hyreshöjningen på Gotland. Där blev höjningen 5,7 procent från den 1 januari, vilket motsvarande skiljemannen beslut för Norrtälje föregående vecka.

– Att Gotland och Norrtälje hamnade på en lägre nivå är en besvikelse. Vi hade räknat med att de skulle få samma höjning som övriga kommuner. Kostnadstrycket är ju lika tufft i dessa kommuner som på andra håll, säger Nathalie Brard.

Bakgrund

Hyresförhandlingarna i Stockholms län och på Gotland inleddes i september 2023 då Fastighetsägarna yrkade 12 procent i hyreshöjning – en nivå som grundades i den modell som parterna enats om bara några veckor tidigare. Förhandlingarna pågick i tre månader utan att parterna lyckades komma överens. Med stöd i den nya lagstiftningen från 2023 vände sig Fastighetsägarna därför till Hyresnämnden som utsåg Johan Rosén till skiljeman. Johan Rosén har därefter haft sex veckor på sig att komma med en rekommendation.

Så fungerar tvistelösningen

• Tidigast 3 månader och senast 4 månader efter påbörjad förhandling kan någon av parterna vända sig till Hyresnämnden som utser en skiljeman.
  • Hyresnämnden ska utse en skiljeman skyndsamt.
  • Tvisten ska avgöras inom 6 veckor efter att skiljemannen utsetts.
  • Parterna ska sedan inom 2 veckor omsätta skiljemannens rekommendation i en förhandlingsöverenskommelse.
  • Parterna delar på kostnaderna för skiljeförfarandet.

Länkar

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt – hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.