Fastighetsägarna välkomnar beslut om hyresutveckling i nyproduktion

Fastighetsägarna välkomnar besluten i Svea hovrätt som fastställt att även nyproducerade lägenheter med så kallade presumtionshyror ska kunna justeras årligen. Samtidigt finns risken att den modell för hyresutvecklingen som Svea hovrätt beslutat ska gälla, kommer att minska möjligheterna och viljan att bygga nya hyreslägenheter framöver.

I två nya beslut från Svea hovrätt slås fast att presumtionshyror, en modell för hyressättning i nybyggda hyresrätter, ska få justeras årligen.

– Vi välkomnar besluten att även nyproducerade lägenheter med presumtionshyror ska få ändras årligen. Det är en lika självklar som viktig del i förutsägbarheten för att alls våga investera i byggandet av nya hyresrätter, säger Benny Axelsson, förhandlingschef på Fastighetsägarna MittNord.

I besluten slår Svea hovrätt fast att presumtionshyrorna får höjas med hälften av vad bruksvärderade hyror på orten höjs med årligen upp till en hyresjustering om tre procent. Vid en allmän hyresutveckling därutöver får en presumtionshyra tillgodoräkna sig en höjning om tre fjärdedelar av den del av den allmänna hyresutvecklingen på orten som överstiger tre procent. En modell som är ohållbar i längden, enligt Fastighetsägarna.

– Den modell kring hyresutvecklingen som Svea hovrätt beslutat om innebär stor risk för minskad byggvilja. Kombinationen av kraftigt ökande priser på byggvaror, stigande räntor och en situation där Hyresgästföreningen allt oftare helt säger nej till presumtionshyror, innebär att möjligheterna och viljan att bygga nya hyresrätter riskerar att minska. En helt ny modell med friare hyressättning i nyproduktion vore ett steg i nödvändig riktning för att hålla uppe byggtakten i rådande läge, säger Pia Grönquist, verksamhetschef på Fastighetsägarna GFR.

Christian FredrikssonKommunikationsansvarig Fastighetsägarna MittNord

Fastighetsägarna MittNord: Jämtlands, Västerbottens, Västernorrlands, Norrbottens, Uppsala, Södermanlands, Västmanlands, Örebro, Gävleborg, Dalarnas och östra Östergötlands län.

Tel:070-257 09 50christian.fredriksson@fastighetsagarna.se

2021 ett viktigt återhämtningsår för landets stadskärnor4.10.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen ökade med 10 procent i stadskärnorna under 2021. Fyra av fem besökare kom tillbaka efter pandemin. Allra mest ökade omsättningen i storstäderna. Småstäderna ökade minst, men är samtidigt den enda stadskärnegrupp som är uppe i en omsättning som är högre än före pandemin. Detta visar årets rapport Cityindex Sverige, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Större hyresjusteringar nödvändiga för att möta de ökade kostnaderna3.10.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

De årliga hyresförhandlingarna för 2023 års allmänna hyresjusteringar inleds nu runt om i landet. Kraftigt ökade räntor och förvaltningskostnader slår hårt mot fastighetsbranschen vilket avspeglas i Fastighetsägarna MittNords yrkanden. "För att fastighetsföretagen ska kunna hantera de kraftigt ökade kostnaderna behövs betydligt större hyresjusteringar 2023", säger Lisa Hjelm, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.