Fastighetsmäklare: Unga i kläm på bostadsmarknaden

Som en extrafråga i Mäklarbarometern fick landets fastighetsmäklare besvara frågan om vilken grupp som har det svårast på bostadsmarknaden just nu. Mäklarna är eniga om att det i första hand är unga förstagångsköpare som hamnar i kläm på bostadsmarknaden.

I SBAB:s Mäklarbarometer har fastighetsmäklare verksamma i landets tre storstadsregioner sedan 2005 fått bedöma marknadsläget utifrån en rad parametrar. Mäklarna gör en kvartalsvis prognos. Denna gång är det tredje kvartalet med juli till och med september som bedöms. I och med att fastighetsmäklarna kommer så nära hur både köpare och säljare resonerar kan de tidigt fånga upp det som senare syns i statistiken.

Bostadsrätter och småhus

Vilken grupp anser du har det svårast på bostadsmarknaden just nu? Med svårt menas att hitta/ha råd med ett boende som passar.

Göteborg

Malmö

Unga förstagångsköpare

84%

65%

64%

Ensamstående med barn

10%

14%

20%

De som separerar

3%

12%

6%

Äldre som säljer villan och vill flytta till mindre

3%

9%

Källa: SBAB:s Mäklarbarometer. Avrundning till närmaste hela procenttal kan göra att siffrorna inte summerar till hundra procent.

- Mäklarna är eniga om att det i första hand är unga förstagångsköpare som kommer i kläm på bostadsmarknaden genom att de har svårt att hitta och ha råd med en bostad som passar behoven. Stigande priser, krav på amortering och kontantinsats påverkar. Det sorgliga är att de eventuella, framtida åtgärder som kan komma, underlättar först för nästa generation unga. Dagens unga förstagångsköpare som är ute på bostadsmarknaden nu får klara sig bäst de kan, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

- Även ensamstående med barn har det svårt, enligt fastighetsmäklarna. Sverige har flest singelhushåll i världen. Två inkomster i ett parförhållande underlättar bostadsköpet, men det lirar väldigt lite med hur sammansättningen av hushållen i Sverige verkligen ser ut, avslutar Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

Fakta om SBAB:s Mäklarbarometer
SBAB:s Mäklarbarometer är en kvartalsvis enkät till 220 fastighetsmäklare i Stor-Stockholm, Stor-Göteborg och Stor-Malmö som genomförts sedan 2005. Den görs av Origo Group på uppdrag av SBAB. Den senaste enkäten gjordes från 30 maj till 14 juni 2021.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Bostadspriserna föll på bred front i juli – kan inte förklaras av normala säsongsmönster3.8.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lägenhetspriserna föll i samtliga regioner i Sverige i juli med undantag av Stormalmö. I Storstockholm backade lägenhetspriserna med 2,6 procent. Villapriserna föll med 3,4 respektive 4,4 procent i Storgöteborg och Stormalmö medan de stod mer eller mindre stilla i Storstockholm. Prisnedgångarna kan inte förklaras av normala säsongsmönster. Det visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under juli.

Kvinnor och yngre oroar sig mest över ekonomin under sommaren13.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sol, sommar och semester, men också lite stress och ekonomisk oro. Även om majoriteten inte är särskilt oroade över sin ekonomi under semestern uppger ändock 45 procent av kvinnorna och 36 procent av männen att de känner oro för sin privatekonomi i samband med semestern. Fler kvinnor än män stressas också av förväntningarna under sommaren, och speciellt de yngre. Det visar en ny undersökning från SBAB.