Fastighetsmäklare: Unga i kläm på bostadsmarknaden

Som en extrafråga i Mäklarbarometern fick landets fastighetsmäklare besvara frågan om vilken grupp som har det svårast på bostadsmarknaden just nu. Mäklarna är eniga om att det i första hand är unga förstagångsköpare som hamnar i kläm på bostadsmarknaden.

I SBAB:s Mäklarbarometer har fastighetsmäklare verksamma i landets tre storstadsregioner sedan 2005 fått bedöma marknadsläget utifrån en rad parametrar. Mäklarna gör en kvartalsvis prognos. Denna gång är det tredje kvartalet med juli till och med september som bedöms. I och med att fastighetsmäklarna kommer så nära hur både köpare och säljare resonerar kan de tidigt fånga upp det som senare syns i statistiken.

Bostadsrätter och småhus

Vilken grupp anser du har det svårast på bostadsmarknaden just nu? Med svårt menas att hitta/ha råd med ett boende som passar.

Göteborg

Malmö

Unga förstagångsköpare

84%

65%

64%

Ensamstående med barn

10%

14%

20%

De som separerar

3%

12%

6%

Äldre som säljer villan och vill flytta till mindre

3%

9%

Källa: SBAB:s Mäklarbarometer. Avrundning till närmaste hela procenttal kan göra att siffrorna inte summerar till hundra procent.

- Mäklarna är eniga om att det i första hand är unga förstagångsköpare som kommer i kläm på bostadsmarknaden genom att de har svårt att hitta och ha råd med en bostad som passar behoven. Stigande priser, krav på amortering och kontantinsats påverkar. Det sorgliga är att de eventuella, framtida åtgärder som kan komma, underlättar först för nästa generation unga. Dagens unga förstagångsköpare som är ute på bostadsmarknaden nu får klara sig bäst de kan, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

- Även ensamstående med barn har det svårt, enligt fastighetsmäklarna. Sverige har flest singelhushåll i världen. Två inkomster i ett parförhållande underlättar bostadsköpet, men det lirar väldigt lite med hur sammansättningen av hushållen i Sverige verkligen ser ut, avslutar Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

Fakta om SBAB:s Mäklarbarometer
SBAB:s Mäklarbarometer är en kvartalsvis enkät till 220 fastighetsmäklare i Stor-Stockholm, Stor-Göteborg och Stor-Malmö som genomförts sedan 2005. Den görs av Origo Group på uppdrag av SBAB. Den senaste enkäten gjordes från 30 maj till 14 juni 2021.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Tydlig trend mot överproduktion av hyresrätter i Sverige som helhet30.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det finns en tydlig trend mot att det byggs för många hyresrätter i Sverige som helhet i förhållande till efterfrågan och jämfört med både småhus och bostadsrätter. I Västra Götaland råder redan ett tydligt överskott på nya hyresrätter. Detta när hänsyn tas till hushållens efterfrågan mätt utifrån deras betalningsförmåga. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för tredje kvartalet 2021.

Kändistät ensemble i säsongsavslutningen för Boendeekonomi är jättekul!29.11.2021 11:44:21 CET | Pressmeddelande

Idag är det premiär för säsongsavslutningen i SBAB:s reklamkoncept Boendeekonomi är jättekul! Det som började med planeringen av världens största inflyttningsfest har lett till en konflikt som mynnar ut i en direktsänd TV-debatt där det en gång för alla ska avgöras: ska boendeekonomi vara jättekul eller måste det vara jättetråkigt? Förutom de ordinarie skådespelarna i serien, Björn Gustafsson, Erik Haag och Nour el Refai, är det en kändistät ensemble som gästar finalen, med Carola Häggkvist, Kalle Moraeus och Marianne Rundström i olika roller.

Bostadspriserna stiger ytterligare nästa år för att sedan falla tillbaka10.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Flaskhalsar håller tillbaka BNP-tillväxten och bidrar till ökad inflation. Den underliggande inflationen ligger på eller över målet kommande år och räntorna väntas stiga snabbare än vad Riksbanken ser framför sig. Bostadspriserna stiger ytterligare nästa år för att sedan falla tillbaka. Bostadsinvesteringarna har passerat toppen för denna gång och faller tillbaka kommande år till följd av svagare BNP-tillväxt, stigande räntor, dämpad boprisutveckling och minskad befolkningstillväxt. Detta är några av slutsatserna i SBAB:s Bomarknadsnytt nr 4, 2021.