Fastigos vd kommenterar arbetsmiljöranking där fastighetsbolag rankas högt

Närmare 2 900 organisationer och företag i 19 europeiska länder deltog i undersökningen. Totalt handlar det om 1,4 miljoner medarbetare inom 14 branscher som har rankat sina arbetsplatser. I denna knivskarpa konkurrens nådde alltså AB Mimer i Västerås, plats 13, samt AB Stångåstaden i Linköping, plats 21, hela vägen till den europeiska topplistan.

- Det är glädjande att se vad systematiskt fokus på arbetsmiljön, delaktighet och dialog kan göra för medarbetarnas trivsel på jobbet. Både Stångåstaden och Mimer har arbetat länge med den här frågan högt upp på agendan och det dessa placeringar är ett tydligt kvitto på det, säger Mona Finnström, vd på Fastigo – Fastighetsbranschens Arbetsgivarorganisation.

Många fastighetsbolag bland Sveriges bästa arbetsplatser
För ett par månader sedan presenterade Great Place To Work listan över Sveriges bästa arbetsplatser och glädjande nog återfinns flera fastighetsbolag på listan. Utöver Mimer och Stångåstaden som återfinns på den europeiska listan bidrar fastighetsbranschen med följande bolag till topplistan:

Atrium Ljungberg
AB Väsbyhem
Wihlborgs Fastigheter
Newsec
AB Svenska Bostäder

- Att flera fastighetsbolag finns på topplistorna över Sveriges bästa arbetsplatser är tydligt och positivt kvitto på att branschen tar arbetsmiljön och trivsel på arbetsplatsen på stort allvar. Vi hoppas att detta blir en morot till att ännu fler bolag inom fastighetsbranschen vill ta sig in på topplistan, säger Mona Finnström, och fortsätter:

- Ett tydligt fokus på en hållbar arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv är inte minst viktigt när det gäller för fastighetsbolagen att stärka sin employer branding-profil och på så sätt kunna locka framtidens kompetens och medarbetare. Något som är minst lika viktigt för hela branschen, avslutar Mona Finnström, vd på Fastigo – Fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation.

Ytterligare information
Mer information om Great Place To Work Europa-ranking finner ni här, och den svenska listan finner ni här.

Sandvikenhus AB får pris för sitt breda arbete med att få in fler unga i företaget19.9.2019 14:08:00 CESTPressmeddelande

- Det känns roligt att vi får uppmärksamma Sandvikenhus för deras breda insatser för att få in fler unga i företaget. Vi pratar ofta om att fastighetsbranschen behöver få upp ögonen för prao, praktik och andra vägar in i företagen och här har vi ett bra exempel på att det kan leda till goda erfarenheter och resultat, säger Mona Finnström, vd på Fastigo – Fastighetsbranschens Arbetsgivarorganisation. Framtidsindex utgår från en nationell enkät som går ut till hela fastighetsbranschen som syftar till att ta reda på hur många unga människor som får plats på branschens företag som praktikant, trainee, lärling, sommarjobbare eller praoelev. Därefter tar en jury vid och jämför bidragen. - Vi jobbar systematiskt med att försöka få in fler unga i företaget. Vår förhoppning är det kan leda till en långsiktig rekryteringsbas. Då känns det extra roligt att vi uppmärksammas av branschen med det här priset, säger Emina Campara, personalhandläggare, Sandvikenhus AB. Fakta Framtidsindex delas ut av F