Fem faktorer för framtidens socialtjänst

Vision har startat en dialog med 30 000 medlemmar som jobbar inom socialt arbete i syfte att samla in idéer och synpunkter på hur den sociala välfärden kan utvecklas. Bakgrunden är regeringens översyn av socialtjänstlagen och vissa delar av socialtjänstens arbete, som pågår fram till 2020, och där Vision har en expertroll. Visions medlemmar har i denna sammanställning identifierat fem faktorer som är mest angeläget att åtgärda för att människor ska få ett så bra socialt stöd som möjligt.

Ladda ned sammanställningen här.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Öppet Brev från 10 organisationer till Sveriges politiker: ta ungas pyskiska ohälsa på allvar!5.9.2018 14:44Pressmeddelande

Det är ett faktum att fler och fler unga mår psykiskt dåligt. Det är en nedåtgående spiral som varit mer än tydlig de senaste åren. Många pratar om den. Men nu behöver vi politiker som agerar. Därför riktar vi det här öppna brevet till er, landets ansvariga politiker. Det är dags att ni alla tar ungas psykiska hälsa på det allvar våra barn och unga förtjänar!