Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 2018

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Ideon-societeten har stipulerat följande kriterier för en nominering och vinst. Bolaget bör:

• vara ett Ideonföretag (ha verksamhet på Ideon Science Park)
  • ha stor tillväxtpotential
  • ha en innovation som gärna har sin grund i forskning
  • befinna sig i kategorin Startup, dvs fortfarande få anställda, i ett uppstartsskede, ej äldre än 5 år
  • visa gott entreprenörskap

Vinnaren och de nominerade utses av en nybildad stipendienämnd. I den sitter, i enlighet med önskemål från Ideon-societeten:

• Anna Branten, VD Ideon Innovation
  • Linus Wiebe, VD LU Innovation
  • Mia Rolf, VD Ideon Science Park
  • Sven Thore Holm, VD Lundavision, i egenskap av person med koppling till näringslivet och med erfarenheter från finansiering av tidiga projekt, samt f.d. Preses i Ideon-societeten

De nominerade är

Bjorkstrom Robotics

Bjorkstrom Robotics har utvecklat tekniken bakom ett par unika AR-glasögon som kan användas för att visa ritningar och bilder ovanpå den verklighet du ser på riktigt. Produkten kallas Hägring och möjliggör att du kan se större komplexa ritningar framför dig, i full skala, och gå runt i miljön. Tjänsten använder också exakt GPS positionering, vilket gör att du kan ladda upp en koordinatutsatt 3D-modell till Hägring. Teamet består av sju personer med Kristofer Björkström i spetsen.

Omsättning 2017: 300 TSEK

Cognibotics

Cognibotics gör tillverkningsrobotar mer exakta och enklare att programmera genom att använda algoritmer som analyserar deras interna signaler kring exempelvis glapp, förslitning och processkrafter som verkar på robotens leder. Systemet kompenserar automatiskt för felen vilket ger högre precision. Deras mjukvara reducerar komplexiteten genom att förenkla kalibrering och programmeringen, för att på så sätt förbättra precision och kontroll. Cognibotics grundades 2013 av sex grundare, många med bakgrund på Lunds Universitet. Bolaget placerade sig 2018 på Ny Tekniks 33-listan.

Omsättning 2017: 8,3 MSEK

DiaPure

DiaPure utvecklades på Köpenhamns Universitet av Lisa Heiberg och är ett nytt sorts fosforreningsfilter som snart lanseras för enskilda avlopp. DiaPure baseras på ett naturligt material med fosforbindande egenskaper. Materialet bryts inte ner och klumpar sig inte och det fungerar oavsett pH. Materialet testas fortfarande, men företaget räknar med att DiaPure kommer att finnas på marknaden i 2019. DiaPure var en av tio pristagare 2018 när Stiftelsen Åforsk och branschföreningen för inkubatorer, Swedish Incubators & Science Parks utsåg morgondagens samhällsbyggande entreprenörer.

Omsättning 2017: 316 TSEK

Everyday Baby

Everyday Baby grundades 2013 av Fredrik Persson, Edon Ramadani och Andreas Bengtsson med målet att minska många av stressmomenten för barnfamiljer genom att erbjuda säkerhetsprodukter tillverkade i bra material som glas och silikon istället för plast. Sedan dess har de tagit fram ett flertal produkter, som exempelvis SunHero, en solskyddsindikator som man fäster på huden och som skiftar färg när det är dags att applicera solkräm igen och splitterskyddade nappflaskor i glas som skiftar färg när vällingen/ersättningen är för varm.  De senaste åren har företaget etablerat sig på ett flertal stora och viktiga marknader som Sydkorea, Kina, Brasilien, Malaysia, Chile och Europa.

Omsättning 2017: 1637 TSEK

Sensative

Sensative utvecklar IoT-baserade lösningar för hemmet, fastigheter och smarta städer. Med inspiration från hur Android fungerar i en smartphone har de utvecklat en öppen IoT dataväxel vid namn Yggio. Yggio skapar ett öppet gränssnitt till den smart staden och fastigheten där tjänsteleverantörer kan skapa uppkopplade tjänster som använder data från sensorer. Det skapar en helt ny affärsmodell baserad på delningsekonomi och skapar möjligheter för nya tjänster som drar nytta av stadens och fastighetens smarta teknik. De har också utvecklat Strips®, sensorer i form av en smal magnetbrytare som kan larma om exempelvis en dörr eller ett fönster öppnas eller vid vattenläckage. Detta gav dem en plats på Ny Tekniks 33-lista 2018.

Omsättning 2017: 14 MSEK

Fredrik Persson, Edon Ramadani och Andreas Bengtsson på Everyday Baby
Cognibotics team
Kristofer Björkström, Bjorkstrom Robotics
Lisa Heiberg, DiaPure
Sensative-teamet

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.