Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 2018

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Ideon-societeten har stipulerat följande kriterier för en nominering och vinst. Bolaget bör:

• vara ett Ideonföretag (ha verksamhet på Ideon Science Park)
  • ha stor tillväxtpotential
  • ha en innovation som gärna har sin grund i forskning
  • befinna sig i kategorin Startup, dvs fortfarande få anställda, i ett uppstartsskede, ej äldre än 5 år
  • visa gott entreprenörskap

Vinnaren och de nominerade utses av en nybildad stipendienämnd. I den sitter, i enlighet med önskemål från Ideon-societeten:

• Anna Branten, VD Ideon Innovation
  • Linus Wiebe, VD LU Innovation
  • Mia Rolf, VD Ideon Science Park
  • Sven Thore Holm, VD Lundavision, i egenskap av person med koppling till näringslivet och med erfarenheter från finansiering av tidiga projekt, samt f.d. Preses i Ideon-societeten

De nominerade är

Bjorkstrom Robotics

Bjorkstrom Robotics har utvecklat tekniken bakom ett par unika AR-glasögon som kan användas för att visa ritningar och bilder ovanpå den verklighet du ser på riktigt. Produkten kallas Hägring och möjliggör att du kan se större komplexa ritningar framför dig, i full skala, och gå runt i miljön. Tjänsten använder också exakt GPS positionering, vilket gör att du kan ladda upp en koordinatutsatt 3D-modell till Hägring. Teamet består av sju personer med Kristofer Björkström i spetsen.

Omsättning 2017: 300 TSEK

Cognibotics

Cognibotics gör tillverkningsrobotar mer exakta och enklare att programmera genom att använda algoritmer som analyserar deras interna signaler kring exempelvis glapp, förslitning och processkrafter som verkar på robotens leder. Systemet kompenserar automatiskt för felen vilket ger högre precision. Deras mjukvara reducerar komplexiteten genom att förenkla kalibrering och programmeringen, för att på så sätt förbättra precision och kontroll. Cognibotics grundades 2013 av sex grundare, många med bakgrund på Lunds Universitet. Bolaget placerade sig 2018 på Ny Tekniks 33-listan.

Omsättning 2017: 8,3 MSEK

DiaPure

DiaPure utvecklades på Köpenhamns Universitet av Lisa Heiberg och är ett nytt sorts fosforreningsfilter som snart lanseras för enskilda avlopp. DiaPure baseras på ett naturligt material med fosforbindande egenskaper. Materialet bryts inte ner och klumpar sig inte och det fungerar oavsett pH. Materialet testas fortfarande, men företaget räknar med att DiaPure kommer att finnas på marknaden i 2019. DiaPure var en av tio pristagare 2018 när Stiftelsen Åforsk och branschföreningen för inkubatorer, Swedish Incubators & Science Parks utsåg morgondagens samhällsbyggande entreprenörer.

Omsättning 2017: 316 TSEK

Everyday Baby

Everyday Baby grundades 2013 av Fredrik Persson, Edon Ramadani och Andreas Bengtsson med målet att minska många av stressmomenten för barnfamiljer genom att erbjuda säkerhetsprodukter tillverkade i bra material som glas och silikon istället för plast. Sedan dess har de tagit fram ett flertal produkter, som exempelvis SunHero, en solskyddsindikator som man fäster på huden och som skiftar färg när det är dags att applicera solkräm igen och splitterskyddade nappflaskor i glas som skiftar färg när vällingen/ersättningen är för varm.  De senaste åren har företaget etablerat sig på ett flertal stora och viktiga marknader som Sydkorea, Kina, Brasilien, Malaysia, Chile och Europa.

Omsättning 2017: 1637 TSEK

Sensative

Sensative utvecklar IoT-baserade lösningar för hemmet, fastigheter och smarta städer. Med inspiration från hur Android fungerar i en smartphone har de utvecklat en öppen IoT dataväxel vid namn Yggio. Yggio skapar ett öppet gränssnitt till den smart staden och fastigheten där tjänsteleverantörer kan skapa uppkopplade tjänster som använder data från sensorer. Det skapar en helt ny affärsmodell baserad på delningsekonomi och skapar möjligheter för nya tjänster som drar nytta av stadens och fastighetens smarta teknik. De har också utvecklat Strips®, sensorer i form av en smal magnetbrytare som kan larma om exempelvis en dörr eller ett fönster öppnas eller vid vattenläckage. Detta gav dem en plats på Ny Tekniks 33-lista 2018.

Omsättning 2017: 14 MSEK

Fredrik Persson, Edon Ramadani och Andreas Bengtsson på Everyday Baby
Cognibotics team
Kristofer Björkström, Bjorkstrom Robotics
Lisa Heiberg, DiaPure
Sensative-teamet

Dessa 30 tillväxtledare hjälper 10 skånska scaleups att växa7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park satsar på att öka tillväxten i Skåne genom ett beprövat koncept som leder till 25% tillväxt i snitt efter programmet. Sedan i höstas har Ideon Science Park avtal med Navigator Scaleup, som vunnit EU pris som bästa acceleratorprogram. Ideon utgör dess sydligaste nod i en nationell satsning stöttat av Sparbankernas Riksförbund. 9 bolag av 10 i en pilotfas har startats och 30 erfarna tillväxtledare har engagerat sig för att hjälpa till med sin kompetens. Nu letar Ideon Science Park efter det tionde bolaget - det finns en plats kvar för ett ägarlett bolag med kvinnlig grundare. Projektet finansieras av Region Skåne och Wihlborgs fastigheter.

SWEDEN ICT TAR VÅRA EKOSYSTEM UT I EUROPA - Ideon Science Park ett av Big Six17.11.2020 17:47:43 CET | Pressmeddelande

För att säkra Europas konkurrenskraft och nytta inom digitalisering gör EU med programmet Digital Europe en stor satsning där en del är att etablera ett nätverk med Europeiska Digitala Innovations Hubbar (EDIH). EDIHerna ska hjälpa småföretag och offentlig sektor i sin digitala transformation av processer, produkter och tjänster. Science Park-samarbetet Sweden ICT, där Ideon Science Park är en av sex science parks, är en plattform som stärker Sveriges position som ICT-nation – nu har Sweden ICT som en av femton svenska hubbar utsetts av Vinnova och Regeringskansliet att gå vidare till EU:s EDIH-urvalsprocess.

Med start igår: Ideon Coder Kids tredubblar till 300 barn och ungdomar när det nu går digitalt och samarbetar med fritidshem och skolor28.10.2020 09:03:08 CET | Pressmeddelande

Sedan 2017 arrangerar Ideon Science Park det populära Ideon Coder Kids på höstlovet. Hittills har det varit en hel dag med programmeringsaktiviteter för såväl nybörjare som mer erfarna kodare i åldern 8-12 år. 3 spännande nyheter för i år är att Ideon Coder Kids utökats till 3 dagar och blir digitalt, det finns för första gången ett Ideon Hackathon för ungdomar 13-15 år och projektet samarbetar i år med fritidshemmen i Lunds kommun och Staffanstorps kommun för åldersgruppen 8-10 år. Hittills är över 300 barn och ungdomar anmälda, vilket är en tredubbling jämfört med tidigare år.