Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 2018

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Ideon-societeten har stipulerat följande kriterier för en nominering och vinst. Bolaget bör:

• vara ett Ideonföretag (ha verksamhet på Ideon Science Park)
  • ha stor tillväxtpotential
  • ha en innovation som gärna har sin grund i forskning
  • befinna sig i kategorin Startup, dvs fortfarande få anställda, i ett uppstartsskede, ej äldre än 5 år
  • visa gott entreprenörskap

Vinnaren och de nominerade utses av en nybildad stipendienämnd. I den sitter, i enlighet med önskemål från Ideon-societeten:

• Anna Branten, VD Ideon Innovation
  • Linus Wiebe, VD LU Innovation
  • Mia Rolf, VD Ideon Science Park
  • Sven Thore Holm, VD Lundavision, i egenskap av person med koppling till näringslivet och med erfarenheter från finansiering av tidiga projekt, samt f.d. Preses i Ideon-societeten

De nominerade är

Bjorkstrom Robotics

Bjorkstrom Robotics har utvecklat tekniken bakom ett par unika AR-glasögon som kan användas för att visa ritningar och bilder ovanpå den verklighet du ser på riktigt. Produkten kallas Hägring och möjliggör att du kan se större komplexa ritningar framför dig, i full skala, och gå runt i miljön. Tjänsten använder också exakt GPS positionering, vilket gör att du kan ladda upp en koordinatutsatt 3D-modell till Hägring. Teamet består av sju personer med Kristofer Björkström i spetsen.

Omsättning 2017: 300 TSEK

Cognibotics

Cognibotics gör tillverkningsrobotar mer exakta och enklare att programmera genom att använda algoritmer som analyserar deras interna signaler kring exempelvis glapp, förslitning och processkrafter som verkar på robotens leder. Systemet kompenserar automatiskt för felen vilket ger högre precision. Deras mjukvara reducerar komplexiteten genom att förenkla kalibrering och programmeringen, för att på så sätt förbättra precision och kontroll. Cognibotics grundades 2013 av sex grundare, många med bakgrund på Lunds Universitet. Bolaget placerade sig 2018 på Ny Tekniks 33-listan.

Omsättning 2017: 8,3 MSEK

DiaPure

DiaPure utvecklades på Köpenhamns Universitet av Lisa Heiberg och är ett nytt sorts fosforreningsfilter som snart lanseras för enskilda avlopp. DiaPure baseras på ett naturligt material med fosforbindande egenskaper. Materialet bryts inte ner och klumpar sig inte och det fungerar oavsett pH. Materialet testas fortfarande, men företaget räknar med att DiaPure kommer att finnas på marknaden i 2019. DiaPure var en av tio pristagare 2018 när Stiftelsen Åforsk och branschföreningen för inkubatorer, Swedish Incubators & Science Parks utsåg morgondagens samhällsbyggande entreprenörer.

Omsättning 2017: 316 TSEK

Everyday Baby

Everyday Baby grundades 2013 av Fredrik Persson, Edon Ramadani och Andreas Bengtsson med målet att minska många av stressmomenten för barnfamiljer genom att erbjuda säkerhetsprodukter tillverkade i bra material som glas och silikon istället för plast. Sedan dess har de tagit fram ett flertal produkter, som exempelvis SunHero, en solskyddsindikator som man fäster på huden och som skiftar färg när det är dags att applicera solkräm igen och splitterskyddade nappflaskor i glas som skiftar färg när vällingen/ersättningen är för varm.  De senaste åren har företaget etablerat sig på ett flertal stora och viktiga marknader som Sydkorea, Kina, Brasilien, Malaysia, Chile och Europa.

Omsättning 2017: 1637 TSEK

Sensative

Sensative utvecklar IoT-baserade lösningar för hemmet, fastigheter och smarta städer. Med inspiration från hur Android fungerar i en smartphone har de utvecklat en öppen IoT dataväxel vid namn Yggio. Yggio skapar ett öppet gränssnitt till den smart staden och fastigheten där tjänsteleverantörer kan skapa uppkopplade tjänster som använder data från sensorer. Det skapar en helt ny affärsmodell baserad på delningsekonomi och skapar möjligheter för nya tjänster som drar nytta av stadens och fastighetens smarta teknik. De har också utvecklat Strips®, sensorer i form av en smal magnetbrytare som kan larma om exempelvis en dörr eller ett fönster öppnas eller vid vattenläckage. Detta gav dem en plats på Ny Tekniks 33-lista 2018.

Omsättning 2017: 14 MSEK

Fredrik Persson, Edon Ramadani och Andreas Bengtsson på Everyday Baby
Cognibotics team
Kristofer Björkström, Bjorkstrom Robotics
Lisa Heiberg, DiaPure
Sensative-teamet

Trots Corona-krisen: Snacks-företaget RENJER presenterar fyra nya produkter12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Förra året lyckades det svenska företaget Renjer Snacks AB att öka sina intäkter till nästan 12 miljoner kronor. Företaget har utvecklat varumärket RENJER som ett hållbart och näringsrikt viltkötts-alternativ till Beef Jerky. Enligt medgrundaren och VD Alex Kirchmaier så har företaget, som grundades år 2017, lyckats sälja mer än en halv miljon av deras produkter år 2019. Coronakrisen har dock haft en stark inverkan på flera av RENJERs försäljningskanaler och har stoppat deras tillväxt för stunden.

Juniorprogrammerare får fortsätta efter praktik i Coronatider- MatchIT programmet övergår i metodbeskrivning2.6.2020 14:58:31 CESTPressmeddelande

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen - mitt under Coronatider. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park. Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Nu övergår projektet i metodbeskrivning och metodspridning.

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CETPressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.

57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!25.11.2019 13:45:23 CETPressmeddelande

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.