Fem nya namn till Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse

Vid Tysk-Svenska Handelskammarens årsmöte under tisdagen i Stockholm valdes fem nya ledamöter in i styrelsen. De nya styrelsemedlemmarna har stor erfarenhet från ledande internationella bolag och gedigen kompetens inom industri, transport och mässor.
Klaus Dittrich, Andrea Fuder, Sabina Jeschke, Henrik Lange, Mikael Leksell. Foton: Messe München GmbH, Volvo Group, Deutsche Bahn AG / Max Lautenschläger, Gunnebo AB, Siemens

De fem personer som nu tar plats i Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse är:

Klaus Dittrich är vd och koncernchef för Messe München GmbH sedan 2010. Företaget, som grundades 1964, räknas idag som en av världens största mässor. Dittrich har en lång karriär som styrelseledamot i olika industri- och tjänsteföretag samt inom offentlig sektor i Bayern bakom sig.

Andrea Fuder, inköpsdirektör och medlem av Volvo Groups koncernledning sedan 2017, har lång erfarenhet av fordonsbranschen. Sedan 1992 har hon arbetat med frågor som rör kvalitet och logistik i flertalet ledande positioner, bland annat som inköpschef på Scania 2012–2016.

Sabina Jeschke är en av Tysklands främsta experter inom digitalisering och artificiell intelligens. Hon är född i västsvenska Kungälv och har under många år varit verksam inom den tyska universitetsvärlden. Sedan hösten 2017 ingår hon i koncernledningen för Deutsche Bahn AG, ett av världens största transport- och logistikföretag, med ansvar för digitalisering och teknik.

Henrik Lange har lång erfarenhet av ledande positioner inom det västsvenska näringslivet, men även utomlands, bland annat för SKF. Fram till november 2019 var han vd för Gunnebo AB och han sitter i flera styrelser, däribland Alfa Lavals och IPCO:s.

Mikael Leksell tillträdde som vd för Siemens i Sverige och Norden hösten 2019 och har en lång och bred karriär med positioner i Tyskland och Österrike. Han har tidigare innehaft flertalet framträdande poster inom Siemens, bland annat som EVP Pulp & Paper och vd för affärsområdet Process Solutions.

Dessutom omvaldes styrelseledamöterna Richard Bader (Ergo Reiseversicherung AG), Werner Borgers (Borgers SE & Co. KGaA), Glenny Holdhof (Edur-Pumpenfabrik Eduard Redlien GmbH & Co. KG), Lars G Josefsson (Robert Bosch International Advisory Committee), Fredrik Karlsson (Röko AB), Karsten Keller (DB Schenker Europe GmbH), Niclas Mårtensson (Stena Line AB), Lars Pettersson (Indutrade AB) och Edgar Rosenberger (Retail Brand Services).

Matthias Heiden, från och med 1 juli ny CFO på Software AG, blir handelskammarens nya skattmästare. Han efterträder Sverker Lundkvist som tillsammans med ledamöterna Peter Edelmann, Björn Savén och Ulf Troedsson lämnar styrelsen. Tysk-Svenska Handelskammaren tackar de fyra avgående styrelsemedlemmarna för deras mångåriga engagemang.

Staffan Bohman är fortsatt ordförande. Övriga styrelseledamöter som fortsätter inom sina mandatperioder är Tuomo J. Hatakka (Vattenfall GmbH), Monica Lindstedt (Hemfrid i Sverige AB), Siegfried Russwurm (Voith Group), Anna Storm (Volvo Car Retail Solutions AB) samt vice ordförande Jan Brockmann (AB Electrolux).