Filip blir barnens talesperson i Almedalen

Varje år finns Majblomman i Almedalen under politikerveckan, för att ställa viktiga frågor till en rad tunga politiker. Sedan 2004 har partiledarna ställt upp, lyssnat och formulerat svar som barn kan förstå. Majblommans knattereporter är barnens representant, och bidrar långsiktigt till konkret förbättring av barns villkor. Det tydligaste exemplet är den reform som sedan två år tillbaka ger alla barn rätt till kostnadsfria glasögon, liksom sommarlovsbidraget.

Årets tema är barns rätt till ett tryggt sommarlov. Filip kommer att hänvisa till Majblommans skollovsrapport, och ta reda på vad våra politiker vill göra för att skapa goda förutsättningar för barn när skolan stänger. Majblomman vill se alla kommuner ta sitt ansvar för att det finns fritids för alla barn upp till 13 år, året runt.

Filip Stennert ser fram emot sitt viktiga uppdrag.

- Ja, det blir spännande. Jag tycker att det är jättetråkigt för barnen som är ensamma på sommarlovet. Jag hoppas att politikerna håller med och ger bra svar.

Filip som ska börja sjätte klass bor i Visby med storasyster, mamma och pappa. På sin fritid spelar han både fotboll, hockey och innebandy. Därför är han extra glad åt att representera Majblomman:

- Det är jättebra att Majblomman ger pengar till barn som inte har råd med sport. Alla barn borde få vara med på aktiviteter som de gillar!

Filip Stennert kommer att intervjua samtliga partiledare som är på plats i Almedalen under politikerveckan, företrädelsevis i samband med respektive presskonferens.

En intervju med Filip finns i Majblommans pressrum.

För mer information; välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare 0708-742713

Lena Holm, generalsekreterare 070-6994561

Majblomman - Alla barns blomma

Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden.

​Ny generalsekreterare för Majblommans Riksförbund18.12.2017 09:00Pressmeddelande

Tove Lindahl Greve blir ny generalsekreterare för Majblommans Riksförbund. Foto: Lisa Barryd Tove Lindahl Greve har utsetts till ny generalsekreterare för Majblommans riksförbund. Tove kommer senast från tjänsten som verksamhetschef för organisationen Ung Cancer. Hon har tidigare varit anställd på Rikspolisstyrelsen och Migrationsverket samt engagerad i Barncancerfondens nationella och lokala styrelser. Tove kommer att rapportera till Majblommans riksförbunds styrelse. - Majblomman är Sveriges äldsta barnrättsorganisation och har sedan 1907 varit ett stöd till barn som lever i utsatthet. Arbetet som generalsekreterare innebär både ansvar för att driva riksförbundets kansli och skapa goda förutsättningar för de över 600 lokalföreningar ute i landet som Majblomman består av. Tove har gedigen erfarenhet från både ideell och offentlig verksamhet vilket är avgörande för att förstå Majblommans uppdrag och roll. Hon har även visat resultat inom verksamhetsutveckling och kommer att bidra till

Barns rättigheter måste få större plats på agendan Majblommans kommunrapport27.10.2017 07:00Pressmeddelande

Varje år ger Majblomman ut en rapport som uppmärksammar hur svenska kommuner tar till vara barns rättigheter. Bakom vår kommunrapport ligger en rikstäckande enkät om barns villkor i skolan och på fritiden. 2017 kan vi med hjälp av kommunrapporten konstatera: att 23 procent av kommunerna saknar riktlinjer för medhavd matsäck, vilket i praktiken betyder att skolbarn själva bekostar sin lunch på studieresor och utflykter. I många fall handlar det om otillåtna avgifter enligt skollagen. Bland de kommuner som har riktlinjer för matsäck kan nämnas Alvesta, Ekerö, Habo, Kalmar, Mariestad, Sollefteå, Tibro, Västerås och Örebro. Siffror för samtliga medverkande kommuner i enkäten bifogas. att en majoritet om 59 procent av kommunerna inte erbjuder barn kostnadsfri kollektivtrafik, varken på skol- eller fritid. Endast 7 procent kostar på sina allra yngsta medborgare denna möjlighet, som är extra värdefull för barn i ekonomisk utsatthet. De kommuner som svarat att de erbjuder alla barn kostnadsfri