Filip blir barnens talesperson i Almedalen

Varje år finns Majblomman i Almedalen under politikerveckan, för att ställa viktiga frågor till en rad tunga politiker. Sedan 2004 har partiledarna ställt upp, lyssnat och formulerat svar som barn kan förstå. Majblommans knattereporter är barnens representant, och bidrar långsiktigt till konkret förbättring av barns villkor. Det tydligaste exemplet är den reform som sedan två år tillbaka ger alla barn rätt till kostnadsfria glasögon, liksom sommarlovsbidraget.

Årets tema är barns rätt till ett tryggt sommarlov. Filip kommer att hänvisa till Majblommans skollovsrapport, och ta reda på vad våra politiker vill göra för att skapa goda förutsättningar för barn när skolan stänger. Majblomman vill se alla kommuner ta sitt ansvar för att det finns fritids för alla barn upp till 13 år, året runt.

Filip Stennert ser fram emot sitt viktiga uppdrag.

- Ja, det blir spännande. Jag tycker att det är jättetråkigt för barnen som är ensamma på sommarlovet. Jag hoppas att politikerna håller med och ger bra svar.

Filip som ska börja sjätte klass bor i Visby med storasyster, mamma och pappa. På sin fritid spelar han både fotboll, hockey och innebandy. Därför är han extra glad åt att representera Majblomman:

- Det är jättebra att Majblomman ger pengar till barn som inte har råd med sport. Alla barn borde få vara med på aktiviteter som de gillar!

Filip Stennert kommer att intervjua samtliga partiledare som är på plats i Almedalen under politikerveckan, företrädelsevis i samband med respektive presskonferens.

En intervju med Filip finns i Majblommans pressrum.

För mer information; välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare 0708-742713

Lena Holm, generalsekreterare 070-6994561

Majblomman - Alla barns blomma