Fjällräddning med drönare ger Lilla Polhemspriset

Richard Hedlund, tidigare student vid Uppsala universitet, prisas av Sveriges Ingenjörer med 50 000 kronor för landets bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen.

Richard Hedlund, mottagare Lilla Polhemspriset 2020.

– Richards examensarbete är grundligt utfört och redovisat, ett väl avvägt examensarbete mellan teori och praktik. Det är ett fint prov på hur ingenjörskunnande och tekniskt kreativitet kan bidra till att rädda människoliv, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Varje år omkommer nära 200 människor i lavinolyckor i Europa. En stor utmaning är att snabbt och effektivt lokalisera olyckdrabbade.

Det prisade examensarbetet inriktar sig på design av en lavindetektor. Genom att en avancerad radiomottagare monteras på en drönare, kan signaler fångas upp från en eller flera lavinsändare begravda i snön. Examensarbetet har resulterat i en första fungerande prototyp som kan ligga till grund för ett framtida drönarbaserat söksystem.

Richard Hedlund är 33 år och uppvuxen i Hälsingland. Just nu arbetar han som Embedded Software Engineer i Bollnäs. Examensarbetet utfördes i samarbete med dåvarande ÅF Digital Solutions i Uppsala.

Om Lilla Polhemspriset

Lilla Polhemspriset utdelas varje år av Sveriges Ingenjörer för bästa examensarbete vid civilingenjörsutbildningen.

Kontaktuppgifter
Richard Hedlund, mottagare Lilla Polhemspriset 2020: richard.hedlund@gmail.com / 073-0653632

Om prisutdelningen

Årets pris utdelas vid ett digitalt evenemang den 11 november, då Sveriges Ingenjörer även delar ut det stora Polhemspriset. Vid evenemanget deltar bland andra Ulrika Lindstrandförbundsordförande Sveriges Ingenjörer, Sofie Lindblominnovationsexpert, tidigare global innovationschef Spotify, Petra Sundström, Head of Digital Business Development Sandvik, Tony Sandberg, Director Research & Innovation, Scania Group. Unn Svanström, ux-designer, Doberman

Richard Hedlund, mottagare Lilla Polhemspriset 2020.

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se