Flest drömmer om att åka till Sälenfjällen

Om svenska folket själva får välja destination i svenska fjällen är det Sälen som lockar mest. En av fyra brukar normala år resa bort på sportlovet, och vanligast är att resa inom Sverige. 31 procent bedömer att deras intresse för att besöka svenska fjällen har ökat i och med pandemin. Under året har dock många fått ändra sina resplaner. Vanligaste orsaken till att inte åka någonstans är rädslan för smittspridning, och det är också vanligt att stanna hemma då det inte anses vara socialt accepterat att resa iväg. 27 procent tror att det blir dyrare att åka utomlands efter pandemin, och lika stor andel säger att de kommer att semestra mer i Sverige i framtiden.

Sälen i topp för första gången
31 procent har fått ett ökat sug att åka till svenska fjällen, och toppstriden om drömresemålet har under de senaste åren stått mellan Åre och Sälen. I år hamnar Sälen på förstaplatsen, tätt följt av Åre. För första gången placerar sig också Abiskoområdet på topplistan.

Vilket område i fjällen vill du helst besöka?

Sälen

Kebnekaise

Vemdalen

Vemdalen

Idre

Abisko

Källa: SBAB

Vilket område i fjällen vill du helst besöka?
Kvinnor drömmer mest om Sälen, medan männen vill till Åre.

Män

Kvinnor

Sälen

Idre

Abisko

Källa: SBAB

Många, men inte alla, brukar resa bort över sportlovet
41 procent brukar ett normalt år resa iväg över sportlovet. 44 procent gör en resa inom Sverige, vilket sannolikt innebär ett besök hos släkt och vänner eller att man åker till sitt fritidshus. 34 procent brukar åka till svenska fjällen, medan 26 procent prioriterar en resa till sol och bad. Storstadssemester utomlands lockar 19 procent, medan 11 procent brukar resa till alperna.

Förändrat resmönster just nu
Drygt hälften (51 procent) undviker att resa på grund av smittspridningen, medan 31 procent stannar hemma för att resandet inte är socialt accepterat. 27 procent tror att det kommer att bli dyrare att resa utomlands efter pandemin, och en lika stor andel säger att de efter pandemin kommer att semestra mer i Sverige.

Vilka påståenden stämmer in på dig?

Alla

Män

Kvinnor

Vill inte resa alls pga smittspridning

Avstår att resa då det är inte socialt accepterat

Det blir dyrare att resa utomlands efter pandemin än innan

Kommer semestra mer inom Sverige efter pandemin än innan

Jag kommer resa mer efter pandemin än innan

Kommer avstå resor under lång tid, vill inte bli sjuk utomlands

Kommer att resa mindre efter pandemin än innan

Min reslust för längre resor har minskat

Fått ett ökat intresse av att köpa fritidshus under pandemin

Källa: SBAB

-       Svaren i undersökningen ger ingen entydig bild av vad som kommer hända med resandet när restriktionerna väl har upphört. Resvanorna kan påverkas åt olika håll, beroende på vad resorna kommer att kosta. Blir det inte jättemycket dyrare kommer sannolikt resandet att komma igång igen. Sen tror jag att fler kommer välja att semestra i Sverige av andra skäl som till exempel hållbarhet, än rent ekonomiska, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

Om undersökningen och bilaga om kostnader för en barnfamij
Undersökningen beställdes av SBAB och genomfördes av SynoInt. Undersökningen genomfördes med personer över hela Sverige i åldrarna 18 till 80 år. Webbpanelen besvarades av 1004 personer mellan den 11 och 12 februari 2021.

Bifogat finns en jämförelse för olika upplägg om man vill resa till svenska fjällen som barnfamilj. Egen stuga eller hotellvistelse, utemat eller matsäck, det skiljer åtskilliga tusenlappar mellan den billigaste och dyraste resan,

För mer information, vänligen kontakta:
Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB telefon: 0709-90 68 14, claudia.wormann@sbab.se.

Bessie Wedholm, Presskontakt SBAB telefon: 0730-490 874, bessie.wedholm@sbab.se.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 286 000 och 379 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2020). Antal medarbetare (FTE) är 760. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Bostadspriserna fortsatte att stiga i hela Sverige i februari2.3.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Priserna på både lägenheter och hus steg överlag i hela Sverige i februari. Bland storstadsområdena steg lägenhetspriserna med 3,5 procent i Stormalmö. I Storstockholm och Storgöteborg steg de med 1,5 respektive 1,2 procent. Stormalmö uppvisade också störst prisökning på villor bland storstadsområdena (5,5 procent), tätt följd av Storstockholm (4,0 procent). I Storgöteborg steg villapriserna med 0,8 procent.

Trend mot ännu större underskott av nyproducerade villor25.2.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Det sjunkande byggandet av bostadsrätter i Stockholms län har lett till balans mellan efterfrågan och utbudet i tidigare överskottskommuner men samtidigt till begynnande underskott i andra kommuner. Bristen på nya villor i länet är fortsatt stor och ingen vändning finns i sikte. Även i delar av Västra Götalands län är bristen på nya villor stor - samtidigt som trenden går mot ett tydligt överskott på nya hyresrätter. I Malmö kommun råder fortsatt överskott på bostadsrätter och även i Skåne län går trenden åt brist på villor. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för kvartal 4, 2020.

Coronaparadoxen i bostadspriserna fortsätter – eller?17.2.2021 06:00:00 CETPressmeddelande

BNP växer i år med 2,8 procent och arbetslösheten stiger till 8,8 procent. Antalet påbörjade nya bostäder faller med fyra tusen samtidigt som bostadspriserna stiger med 5-6 procent. Den senare prognosen är mycket osäker. Det ökade intresset för bostäder under pandemin kan leda till en ännu högre prisuppgång än i prognosen men också en lägre om konsumtionsmönstren återgår till det normala när pandemin klingar av. En snabbare ränteuppgång till följd av stigande inflation är en annan riskfaktor att beakta, även om inflationen väntas bli fortsatt låg.