Flygbolaget BRA drar ned flygtrafiken till en samhällskritisk lägstanivå

Bolaget fortsätter att flyga mellan Stockholm Bromma och Malmö, Göteborg, Ängelholm, Visby, Umeå och Östersund. Nu endast en eller två gånger om dagen i vardera riktningen. Bolaget pausar i och med detta 12 av sina 18 inrikes året-runt-linjer.

Inga restriktioner

BRA som står för 30 % av inrikesflyget med flyglinjer till flest städer i landet drar ned antalet avgångar och flyglinjer från måndag 23 mars.

Resenärer som påverkas av förändringen kontaktas som vanligt av BRA. Bolaget börjar med att kontakta de som påverkas i närtid och därefter alla i turordning.

BRA gör allt i sin makt för att upprätthålla ett absolut minimum vad gäller den samhällsviktiga och allmännyttiga flygtrafiken och infrastrukturen inom landet.

Bolaget har under hela den pågående Coronakrisen löpande anpassat antal avgångar utifrån efterfrågan, för att i största möjliga mån kunna erbjuda flyg inom landet och i minsta möjliga mån flyga med tomma flygplan.

Rent ekonomiskt för BRA, som är ett privatägt, helsvenskt och ej börsnoterat bolag är läget mycket, mycket ansträngt men fortsatt stabilt.

- Även om resenärer uteblir, ser vi fortsatt ett visst behov för att flyga inom landet, säger Geir Stormorken som är VD för flygbolaget BRA.

- Vi förstår att detta blir ett väldigt hårt slag mot landets tillgänglighet men vi har i nuläget inget val. Vi hoppas på att vi snart kan se en ljusning, säger VD Geir Stormorken.

- Svenska regeringens till synes generösa stödpaket att ställa upp som garant för nya och dyra lån är på inget sätt tillräckligt för flygbolagen och för BRA. Det vi behöver är kostnadsminskningar och finansiellt stöd som gör att vi och inrikesflyget överlever krisen, säger Geir.

BRA flyger fortsatt följande inrikeslinjer från måndag 23 mars:

De nya flygtiderna håller på att uppdateras på www.flygbra.se

• Malmö - Stockholm Bromma
  • Göteborg - Stockholm Bromma
  • Visby - Stockholm Bromma
  • Umeå - Stockholm Bromma
  • Ängelholm/Helsingborg - Stockholm Bromma
  • Östersund - Stockholm Bromma

Säsongslinjer:

• Östersund - Göteborg, flygs vintersäsongen ut till vecka 15.
  • Sälen - Stockholm Bromma, flygs 2/gr/vecka vintersäsongen ut till vecka 15.
  • Sälen - Malmö, flygs 1/gr/vecka vintersäsongen ut till vecka 15.
  • Sälen - Ängelholm/Helsingborg, flygs 1/gr/vecka vintersäsongen ut till vecka 15.

BRA har tidigare kommunicerat att man har flyttat fram premiärerna för sina nya utlandslinjer till sommaren och bolaget har pausat sina utrikeslinjer efter UD:s avrådan för utlandsresor.

Samtidigt som BRA nu aviserar en dramatisk neddragning av sin flygkapacitet, har bolaget internt gått ut med att alla 600 medarbetare kommer att korttidspermitteras och gå ned i arbetstid, enligt regeringens tidigare presenterade modell för företagsstöd.

Coronautvecklingen med medföljande restriktioner och begränsningar som påverkar nationer, samhällen, företag och individer, påverkar så klart även flyget. Både utrikes och inrikes. Och det har gått mycket, mycket fort.

- Vi på BRA beklagar alla innerligt att situationen ser ut som den gör och vi siktar på att så snart som förutsättningar finns kunna öka vår trafik igen, avslutar Geir Stormorken.

BRA:s ordinarie inrikes flyglinjer:

• Umeå - Bromma
  • Visby - Bromma
  • Kalmar - Bromma
  • Växjö - Bromma
  • Ronneby - Bromma
  • Kristianstad - Bromma
  • Malmö - Bromma
  • Ängelholm - Bromma
  • Halmstad - Bromma
  • Göteborg - Bromma
  • Trollhättan - Bromma
  • Östersund - Bromma
  • Örnsköldsvik - Bromma
  • Sundsvall - Bromma
  • Östersund - Malmö
  • Östersund - Göteborg
  • Visby - Malmö
  • Visby - Göteborg

Under sommarsäsong (startar ca maj)

• Visby - Umeå
  • Visby - Sundsvall
  • Visby - Östersund
  • Visby - Ängelholm
  • Visby - Norrköping

Under vintersäsong (avslutas ca mars/april)

• Sälen - Bromma
  • Sälen - Malmö
  • Sälen - Ängelholm
  • Sälen - Göteborg
  • Sälen - Växjö

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.