Flygbolaget BRA drar ned flygtrafiken till en samhällskritisk lägstanivå

Bolaget fortsätter att flyga mellan Stockholm Bromma och Malmö, Göteborg, Ängelholm, Visby, Umeå och Östersund. Nu endast en eller två gånger om dagen i vardera riktningen. Bolaget pausar i och med detta 12 av sina 18 inrikes året-runt-linjer.

Inga restriktioner

BRA som står för 30 % av inrikesflyget med flyglinjer till flest städer i landet drar ned antalet avgångar och flyglinjer från måndag 23 mars.

Resenärer som påverkas av förändringen kontaktas som vanligt av BRA. Bolaget börjar med att kontakta de som påverkas i närtid och därefter alla i turordning.

BRA gör allt i sin makt för att upprätthålla ett absolut minimum vad gäller den samhällsviktiga och allmännyttiga flygtrafiken och infrastrukturen inom landet.

Bolaget har under hela den pågående Coronakrisen löpande anpassat antal avgångar utifrån efterfrågan, för att i största möjliga mån kunna erbjuda flyg inom landet och i minsta möjliga mån flyga med tomma flygplan.

Rent ekonomiskt för BRA, som är ett privatägt, helsvenskt och ej börsnoterat bolag är läget mycket, mycket ansträngt men fortsatt stabilt.

- Även om resenärer uteblir, ser vi fortsatt ett visst behov för att flyga inom landet, säger Geir Stormorken som är VD för flygbolaget BRA.

- Vi förstår att detta blir ett väldigt hårt slag mot landets tillgänglighet men vi har i nuläget inget val. Vi hoppas på att vi snart kan se en ljusning, säger VD Geir Stormorken.

- Svenska regeringens till synes generösa stödpaket att ställa upp som garant för nya och dyra lån är på inget sätt tillräckligt för flygbolagen och för BRA. Det vi behöver är kostnadsminskningar och finansiellt stöd som gör att vi och inrikesflyget överlever krisen, säger Geir.

BRA flyger fortsatt följande inrikeslinjer från måndag 23 mars:

De nya flygtiderna håller på att uppdateras på www.flygbra.se

• Malmö - Stockholm Bromma
  • Göteborg - Stockholm Bromma
  • Visby - Stockholm Bromma
  • Umeå - Stockholm Bromma
  • Ängelholm/Helsingborg - Stockholm Bromma
  • Östersund - Stockholm Bromma

Säsongslinjer:

• Östersund - Göteborg, flygs vintersäsongen ut till vecka 15.
  • Sälen - Stockholm Bromma, flygs 2/gr/vecka vintersäsongen ut till vecka 15.
  • Sälen - Malmö, flygs 1/gr/vecka vintersäsongen ut till vecka 15.
  • Sälen - Ängelholm/Helsingborg, flygs 1/gr/vecka vintersäsongen ut till vecka 15.

BRA har tidigare kommunicerat att man har flyttat fram premiärerna för sina nya utlandslinjer till sommaren och bolaget har pausat sina utrikeslinjer efter UD:s avrådan för utlandsresor.

Samtidigt som BRA nu aviserar en dramatisk neddragning av sin flygkapacitet, har bolaget internt gått ut med att alla 600 medarbetare kommer att korttidspermitteras och gå ned i arbetstid, enligt regeringens tidigare presenterade modell för företagsstöd.

Coronautvecklingen med medföljande restriktioner och begränsningar som påverkar nationer, samhällen, företag och individer, påverkar så klart även flyget. Både utrikes och inrikes. Och det har gått mycket, mycket fort.

- Vi på BRA beklagar alla innerligt att situationen ser ut som den gör och vi siktar på att så snart som förutsättningar finns kunna öka vår trafik igen, avslutar Geir Stormorken.

BRA:s ordinarie inrikes flyglinjer:

• Umeå - Bromma
  • Visby - Bromma
  • Kalmar - Bromma
  • Växjö - Bromma
  • Ronneby - Bromma
  • Kristianstad - Bromma
  • Malmö - Bromma
  • Ängelholm - Bromma
  • Halmstad - Bromma
  • Göteborg - Bromma
  • Trollhättan - Bromma
  • Östersund - Bromma
  • Örnsköldsvik - Bromma
  • Sundsvall - Bromma
  • Östersund - Malmö
  • Östersund - Göteborg
  • Visby - Malmö
  • Visby - Göteborg

Under sommarsäsong (startar ca maj)

• Visby - Umeå
  • Visby - Sundsvall
  • Visby - Östersund
  • Visby - Ängelholm
  • Visby - Norrköping

Under vintersäsong (avslutas ca mars/april)

• Sälen - Bromma
  • Sälen - Malmö
  • Sälen - Ängelholm
  • Sälen - Göteborg
  • Sälen - Växjö

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA lanserar ny flyglinje till danska Århus från Göteborg4.6.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

BRA öppnar sin första internationella linje efter pandemin och börjar flyga till Århus, Danmarks näst största stad. Den 27 september är det start för denna linje som går mellan Göteborg och Århus med möjlig transfer även från Stockholm Bromma. Utöver det startar den 19 december ytterligare en linje mellan Århus och Scandinavian Mountains Airport vilket öppnar upp för de danskar som vill ta sig snabbt och smidigt till den svenska fjällvärlden.

BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg20.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren. Den ena går från Stockholm Bromma Airport och den andra från Göteborg Landvetter Airport. Flyglinjerna ska bidra till ökad sommarturism i Skellefteå och Swedish Lapland med besökare både från Mälardalen och Västra Götaland samtidigt som tillgängligheten till och från Skellefteå förbättras. Linjerna trafikeras mellan den 15 juli och den 15 augusti.

BRA flyger från Ängelholm till Sälen i sommar13.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport i Sälen varav den ena går från Ängelholm Helsingborg. Så sent som förra veckan meddelade BRA att de återupptar linjen mellan Ängelholm och Stockholm Bromma i samband med att de börjar flyga igen den 12e maj och att det bara var början. Redan nu kommer nästa möjlighet att flyga BRA från Ängelholm och denna gång till Sälen torsdagar och söndagar under perioden 4 juli till 15 augusti.

BRA flyger två linjer till Sälen i sommar13.4.2021 08:55:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport Sälen - Trysil från Stockholm Bromma respektive Ängelholm Helsingborg. Så sent som i förra veckan meddelade BRA att de börjar flyga större delen av sitt linjenätverk med start den 12e maj och att det bara var början. Under perioden 4 juli till 15 augusti kommer det att gå två dagliga flygningar vardera på de båda nya linjerna.