Flygbolaget BRA punktligare än tåget 2019

Rättelse: En jämförelse av punktlighet mellan flyg och tåg för 2019 figurerar i media där SJ:s snabbtåg framställs som punktligast. Men på fem av de åtta jämförda sträckorna är flygbolaget BRA punktligast.

Med 81 % av flygen på tid inom max 5 minuters ankomst efter tidtabell under hela 2019 är BRA punktligare än de flesta lång- och medeldistanstågen (regionaltågen) i Sverige, där långdistanstågens punktlighet 2019 låg på 79,2 % enligt Trafikverket.

I en jämförelse som figurerat i media den senaste tiden framställs SJ:s snabbtåg som punktligast under 2019 på åtta utvalda och jämförda sträckor.

Nedan redovisar BRA sin punktlighet under 2019, med samma mått som tåget: med max 5 minuters ankomst efter tidtabell till destinationen. Till fem av de åtta jämförda destinationerna var BRA punktligare än SJ.

BRA flyger både snabba och aningen långsammare flygplan, men särredovisar inte sina ”snabbflyg” på det sätt som SJ gör för sina ”snabbtåg”.

Ankomstpunktlighet till destinationen inom max 5 minuter från tidtabell, 2019:

BRA, enligt flygbolagets statistik

SJ:s snabbtåg, enligt SJ:s egen statistik

”Flyg”, enligt påstående från SJ

Umeå – Sthlm

84 %

64 %

Tågoperatören MTR Express har i tidigare pressmeddelanden påstått att BRA har 68 % punktlighet inom 5 minuter för sina flyg mellan Stockholm och Göteborg, vilket är direkt fel.

Tågbolagens jämförelser bygger internationella jämförelsesajter, där datan kommer från samarbetspartners till respektive sajt. BRA samarbetar inte med någon av de sajter där tågbolagen hämntat data ifrån.

BRA böjar under 2020 att publicera punktlighet på sin sajt, så den blir jämförbar både med tåg och andra flygbolag för att undvika missvisande jämförelser.

Flygbolaget BRA är världens punktligaste flygbolag 2019, enligt tillgänglig statistik: https://via.tt.se/pressmeddelande/svenska-flygbolaget-bra-punktligast-i-varlden-2019?publisherId=3234555&releaseId=3270751

Källor:

Trafikverket: https://www.trafikverket.se/om-oss/var-verksamhet/Rapporter/Manatlig-trafikrapport/Transport-pa-jarnvag-i-ratt-tid/Statistik-for-punktlighet/arsstatistik/arsstatistik-for-punktlighet-2019/

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.