Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 2017

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

När: Onsdag 29/11, programmet startar klockan 13.00
Var: Ideon Science Park, Scheelev
ägen 15, Lund. Lokal: Alfa-torget
Kontakt Ideon: Lotta Wessfeldt, event- och delegationsansvarig, 070-826 44 28

Se hela programmet här

Seminariet och expon är ett startskott för att stärka innovationskraften och öka konkurrenskraften hos små- och medelstora företag, här fokuserad på automation och robotteknik.

- Vi vet att alla företag ständigt måste vara på tårna i sin utveckling för att kunna matcha framtida behov. Vi hjälper företagen att få perspektiv och kunskap för att konkret kunna genomdriva rätt förändringsprojekt i sina verksamheter, säger Frida Tibblin Citron, projektledare IUC Syd. Därför är det extra roligt för oss att vara på Ideon Science Park, en plats som har som uppgift att korsbefrukta forskning, teknik och entreprenörskap för att skapa nya möjligheter, avslutar Frida.

Skånsk industri står inför en industriell revolution, där robotisering och automation förändrar utgångsläget för små- och medelstora företag.

- Den snabba teknikutvecklingen är en enorm möjlighet för små- och medelstora företag som kan få en konkurrensfördel genom att snabbt kunna ställa om sin produktion med smarta robotar, säger Mia Rolf, VD på Ideon Science Park. Vi välkomnar IUC Syds initiativ till att starta en utbildning inom robotteknik och hoppas att många skånska företag ska bli föregångare inom robotisering och automation.

Under eftermiddagen kommer presentationer och fallstudier ges av företag som ABB, Evomatic, Siemens, DivM Solutions, Schneider Electric, Cognibotics, Graphic Robotics och Universal Robots.

För mer information, kontakta:

Frida Tibblin Citron, projektledare IUC Syd, 076-144 33 81,frida@iucsyd.se

Lotta Wessfeldt, event- och delegationsansvarig Ideon Science Park, 070-826 44 28, lotta.wessfeldt@ideon.se

Om IUC Syd

Industrikluster IUC Syd är en medlemsorganisation och en mötesplats för industriell utveckling, tillväxt och samverkan. IUC kopplar ihop industri, forskning och akademi och erbjuder kunskapsintensiva program, seminarier och nätverk med mycket gemensamt lärande och erfarenhetsutbyte. IUC Syd ingår i ett nätverk av 14 industriella utvecklingscentra runtom i Sverige.

Ideon Science Park är en av de mest spännande platserna i Europa, där de smartaste personerna i världen träffas för att utveckla framtiden.

Ideon Science Park har en bred kompetens inom mobilitet, ICT, Life Science, cleantech, medtech, smarta material och automation. I en värld där branscher smälter samman är denna mångfald vår stora styrka. Ideon byggdes för 35 år sedan alldeles intill Lunds universitet för att sammanföra vetenskap och forskning med innovatörer och entreprenörer.

Vi arbetar inom fyra fokusområden; Smarta städer, framtidens transporter, e-hälsa och smarta material.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.