Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 2017

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

När: Onsdag 29/11, programmet startar klockan 13.00
Var: Ideon Science Park, Scheelev
ägen 15, Lund. Lokal: Alfa-torget
Kontakt Ideon: Lotta Wessfeldt, event- och delegationsansvarig, 070-826 44 28

Se hela programmet här

Seminariet och expon är ett startskott för att stärka innovationskraften och öka konkurrenskraften hos små- och medelstora företag, här fokuserad på automation och robotteknik.

- Vi vet att alla företag ständigt måste vara på tårna i sin utveckling för att kunna matcha framtida behov. Vi hjälper företagen att få perspektiv och kunskap för att konkret kunna genomdriva rätt förändringsprojekt i sina verksamheter, säger Frida Tibblin Citron, projektledare IUC Syd. Därför är det extra roligt för oss att vara på Ideon Science Park, en plats som har som uppgift att korsbefrukta forskning, teknik och entreprenörskap för att skapa nya möjligheter, avslutar Frida.

Skånsk industri står inför en industriell revolution, där robotisering och automation förändrar utgångsläget för små- och medelstora företag.

- Den snabba teknikutvecklingen är en enorm möjlighet för små- och medelstora företag som kan få en konkurrensfördel genom att snabbt kunna ställa om sin produktion med smarta robotar, säger Mia Rolf, VD på Ideon Science Park. Vi välkomnar IUC Syds initiativ till att starta en utbildning inom robotteknik och hoppas att många skånska företag ska bli föregångare inom robotisering och automation.

Under eftermiddagen kommer presentationer och fallstudier ges av företag som ABB, Evomatic, Siemens, DivM Solutions, Schneider Electric, Cognibotics, Graphic Robotics och Universal Robots.

För mer information, kontakta:

Frida Tibblin Citron, projektledare IUC Syd, 076-144 33 81,frida@iucsyd.se

Lotta Wessfeldt, event- och delegationsansvarig Ideon Science Park, 070-826 44 28, lotta.wessfeldt@ideon.se

Om IUC Syd

Industrikluster IUC Syd är en medlemsorganisation och en mötesplats för industriell utveckling, tillväxt och samverkan. IUC kopplar ihop industri, forskning och akademi och erbjuder kunskapsintensiva program, seminarier och nätverk med mycket gemensamt lärande och erfarenhetsutbyte. IUC Syd ingår i ett nätverk av 14 industriella utvecklingscentra runtom i Sverige.

Ideon Science Park är en av de mest spännande platserna i Europa, där de smartaste personerna i världen träffas för att utveckla framtiden.

Ideon Science Park har en bred kompetens inom mobilitet, ICT, Life Science, cleantech, medtech, smarta material och automation. I en värld där branscher smälter samman är denna mångfald vår stora styrka. Ideon byggdes för 35 år sedan alldeles intill Lunds universitet för att sammanföra vetenskap och forskning med innovatörer och entreprenörer.

Vi arbetar inom fyra fokusområden; Smarta städer, framtidens transporter, e-hälsa och smarta material.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!