Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 2017

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

När: Onsdag 29/11, programmet startar klockan 13.00
Var: Ideon Science Park, Scheelev
ägen 15, Lund. Lokal: Alfa-torget
Kontakt Ideon: Lotta Wessfeldt, event- och delegationsansvarig, 070-826 44 28

Se hela programmet här

Seminariet och expon är ett startskott för att stärka innovationskraften och öka konkurrenskraften hos små- och medelstora företag, här fokuserad på automation och robotteknik.

- Vi vet att alla företag ständigt måste vara på tårna i sin utveckling för att kunna matcha framtida behov. Vi hjälper företagen att få perspektiv och kunskap för att konkret kunna genomdriva rätt förändringsprojekt i sina verksamheter, säger Frida Tibblin Citron, projektledare IUC Syd. Därför är det extra roligt för oss att vara på Ideon Science Park, en plats som har som uppgift att korsbefrukta forskning, teknik och entreprenörskap för att skapa nya möjligheter, avslutar Frida.

Skånsk industri står inför en industriell revolution, där robotisering och automation förändrar utgångsläget för små- och medelstora företag.

- Den snabba teknikutvecklingen är en enorm möjlighet för små- och medelstora företag som kan få en konkurrensfördel genom att snabbt kunna ställa om sin produktion med smarta robotar, säger Mia Rolf, VD på Ideon Science Park. Vi välkomnar IUC Syds initiativ till att starta en utbildning inom robotteknik och hoppas att många skånska företag ska bli föregångare inom robotisering och automation.

Under eftermiddagen kommer presentationer och fallstudier ges av företag som ABB, Evomatic, Siemens, DivM Solutions, Schneider Electric, Cognibotics, Graphic Robotics och Universal Robots.

För mer information, kontakta:

Frida Tibblin Citron, projektledare IUC Syd, 076-144 33 81,frida@iucsyd.se

Lotta Wessfeldt, event- och delegationsansvarig Ideon Science Park, 070-826 44 28, lotta.wessfeldt@ideon.se

Om IUC Syd

Industrikluster IUC Syd är en medlemsorganisation och en mötesplats för industriell utveckling, tillväxt och samverkan. IUC kopplar ihop industri, forskning och akademi och erbjuder kunskapsintensiva program, seminarier och nätverk med mycket gemensamt lärande och erfarenhetsutbyte. IUC Syd ingår i ett nätverk av 14 industriella utvecklingscentra runtom i Sverige.

​Tempiro lanserar sin produkt för att fjärrstyra värmen på crowdfunding-plattformen Indiegogo den 14 november10.11.2017 00:00Pressmeddelande

“Målet med crowdfundingen är att ta in beställningar för ett värde av minst 10 000 euro för att starta vår massproduktion. Vi kommer att erbjuda olika paket med ett utgångspris från 139 euro. Tempiro är dessutom i dagsläget finansierade och stöds bl a av Energimyndigheten, Vinnova, Climate-KIC samt Almi”, enligt grundaren Magnus Lindström.

Välkommen till invigningen av företagsacceleratorn Beyond den nionde november6.11.2017 00:00Pressmeddelande

Den nionde november är det dags för den officiella invigningen av Beyond, en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Acceleratorn drivs av RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer.