Fokus på synskadades vardag: Grön linje i centrala Gävle

Idag möts Gävleborna av en ovanlig syn – en flera hundra meter lång grön linje som löper längs centrala gator i Gävles citykärna. Linjen tar omvägar runt hinder som en synskadad kan möta i vardagen. Syftet: att rikta uppmärksamhet mot Synlinjen, en hjälp som synskadade kan vända sig till med utmaningar och problem i vardagen. – Med den gröna linjen vill vi påminna om att vardagen för människor med synnedsättning kan vara fylld av utmaningar, säger Christina Lundgren, ordförande Synskadades Riksförbund, SRF Gävleborg

Sara Olsson, delägare Specsavers Gävle & Sandviken, Christina Lundgren, ordförande Synskadades Riksförbund, SRF Gävleborg och Camilla Jansson, delägare Specsavers gör gemensam sak för att uppmärksamma synskadades hinder i vardagen. Foto: Specsacers (fri för publicering).

Synskadades Riksförbund (SRF) är landets företrädare för personer med synnedsättning. 2020 startade de Synlinjen, en stödlinje som ger råd och hjälp i alla frågor som rör synnedsättningar. Synlinjens rådgivare har egen erfarenhet av att leva med en synnedsättning, och svarar på en mängd olika slags frågor via telefon eller e-post om till exempel rehabilitering, arbete, studier, hjälpmedel, rättigheter och annat. En viktig verksamhet, som samtidigt bedrivs med knappa resurser.

För att uppmärksamma det viktiga arbete som Synlinjen gör har SRF i samarbete med optikkedjan Specsavers butik i Gävle idag, torsdagen den 15 september, dragit en grön linje som slingrar sig i centrala Gävle. Den gröna linjen tar tydliga omvägar förbi hinder – fasta och tillfälliga hinder på marken, som för en normalseende inte innebär några problem men för en person med synnedsättning kan vara problematisk.

– Vår gröna linje är en påminnelse om att för personer med synnedsättning är vardagen full av stora och små utmaningar. Att läsa på en skärm eller i kontakter med myndigheter är sådana exempel. Där gör Synlinjen ett fantastiskt arbete och med den här aktiviteten vill vi bidra till att öka kännedomen om att den finns och är viktig, säger Sara Olsson, delägare Specsavers Gävle.

200 000 svenskar lever idag med synnedsättning eller är blinda, och över två miljoner svenskar har fått en diagnos på ögonsjukdom av en ögonläkare. Således är även väldigt många Gävlebor drabbade. Behoven att stötta i vardagen är stora, och Synlinjens arbete gör skillnad:

– Med Synlinjen ger vi personer som drabbats av en synnedsättning möjlighet att prata med människor som har erfarenhet av att hantera de svårigheter vi ställs inför i samhället, det är ett viktigt arbete, säger Christina Lundgren, ordförande Synskadades Riksförbund, SRF Gävleborg.

På torsdag arrangerar SRF Distrikt Gävleborg även Ögats dag på Folkets Hus i Gävle, med ett digert program från morgon till eftermiddag, bland annat en föreläsning klockan 14.15 om ögonsjukdomen Gula fläcken med Marie-Louise Ehn, optiker från Specsavers, som föreläsare. Från 13.00 är det öppet för allmänheten med bland annat visning av hjälpmedel för synskadade. Det finns ett stort informationsbehov, det är alla deltagande parter överens om:

– SRF och Specsavers har i flera år arbetat tillsammans med det gemensamma syftet ”En bättre ögonhälsa för alla”, och det kommer vi att fortsätta med även efter denna aktivitet med den gröna linjen vilken vi hoppas hjälper allmänheten att uppmärksamma och stötta SRF:s viktiga arbeta för synskadade, säger Camilla Jansson, delägare Specsavers.

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.

Specsavers utnämnda till Europas 6:e bästa arbetsplats13.9.2022 11:09:32 CEST | Pressmeddelande

Specsavers vann tidigare i år utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats av Great Place to Work, och har nu utnämnts till Europas 6:e bästa arbetsplats när samma organisation rankat de bästa arbetsplatserna i Europa 2022. – Vårt arbete med att skapa en kultur inom företaget som värderar respekt för varandra högt och att medarbetarna känner sig sedda och involverade har varit framgångsrikt, utmärkelserna ser jag som ett kvitto på det, säger Marita Bertilson, Country Director Specsavers Sverige.

Hon doktorerar på barns närsynhet: Utomhusvistelse viktigt för barns ögon30.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det finns ett samband mellan mängden utomhusvistelse och utveckling av närsynthet hos barn, och för barn med närsynta föräldrar är det extra viktigt att vara utomhus mycket. Det visar ett unikt forskningsprojekt vid Linnéuniversitetet där bland andra Pelsin Demir, tidigare optiker på Specsavers, medverkat. Nu doktorerar hon i ämnet: – Det är ett väldigt spännande område, inte minst för att det krävs mer forskning för att förstå varför närsynthet ökar i vissa delar av världen och hur man ska kunna bromsa utvecklingen.

Ny rapport om barns ögonhälsa: 8 av 10 föräldrar vill se rutiner för synundersökning i skolan30.5.2022 09:12:42 CEST | Pressmeddelande

Närsynthet ökar kraftigt bland barn, men alltför få fall upptäcks i god tid. Skulle rutiner för synundersökningar av eleverna i grundskolan vara en väg framåt? Ja absolut, säger 8 av 10 svenska föräldrar i en undersökning gjord av Kantar Sifo som publiceras i färska rapporten ”Barns ögon ska hålla hela livet” från Specsavers. – Årliga och obligatoriska synundersökningar i skolan vore ett bra sätt att tidigare upptäcka och bromsa ner utvecklingen av närsynthet, säger Pelsin Demir, doktorand vid Linnéuniversitetet.