Folksjukdomen glaukom: Tidig upptäckt avgörande

Denna vecka är det Värdsglaukomveckan som uppmärksammar glaukom, folksjukdomen som 100 000 svenskar kan vara drabbade av utan att veta om det. Totalt har cirka 200 000 svenskar den allvarliga ögonsjukdomen som kan leda till blindhet. – Tidig upptäckt är oerhört viktigt, en synundersökning hos en optiker räddade min syn, säger Anna Wikberg, vice ordförande Svenska Glaukomförbundet.

pecsavers Cambridge optometrist - glaukomtest. Foto: Specsavers

I Sverige beräknas 200 000 svenskar ha ögonsjukdomen glaukom, som förr kallades grön starr. Studier visar dock att kanske så många som hälften av dessa – 100 000 personer – har sjukdomen utan att veta om det. Glaukom är i korthet en skada på synnerven, och i värsta fall kan det leda till blindhet.

– Glaukom gör inte ont och sjukdomen utvecklas oftast mycket sakta och därför kan man gå runt med sjukdomen ett bra tag utan att vara medveten om det , äger Anna Wikberg, vice ordförande Svenska Glaukomförbundet

Det lömska är att när det vanligaste tecknet på glaukom visar sig, att synfältet blir begränsat, kan det vara försent att stoppa sjukdomsförloppet.

– Det som gäller är en tidig diagnos, att man upptäcker sjukdomen i ett tidigt skede, till exempel på en vanlig synundersökning hos en optiker. Man kan då sänka trycket i ögonen med operation eller medicinering och bromsa sjukdomsutvecklingen, säger Anna Wikberg, vice ordförande Svenska Glaukomförbundet

Anna Wikberg har själv personlig erfarenhet av det hon pratar om.  För tjugo år sedan var hon på en av sina regelbundna synundersökningar hos en optiker, hon lider av närsynthet sedan tonåren. Optikern märkte att hennes ögontryck var högt, ett vanligt tecken på glaukom, och skickade henne vidare till en ögonläkare.

– Ögonläkaren konstaterade glaukom, och då är det oerhört viktigt att sänka ögontrycket. Jag fick medicin och svarade mycket bra på den, och sedan dess har min glaukom inte utvecklats och jag ser bra, men jag får ta medicin resten av livet, säger Anna Wikberg.

Glaukom är vanligast i högre åldrar, ungefär 5-6 procent i åldern 65–75 år har glaukom, men sjukdomen kan även drabba yngre.

Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers delar med sig av tre saker man bör känna till om glaukom:

1. Upp till 50 procent av alla fall av glaukom är odiagnostiserade, regelbundna synundersökningar ökar sannolikheten för tidig upptäckt.
  2. Glaukom förekommer ofta utan symptom i ett tidigt stadie, så det är inte säkert att du själv misstänker något
  3. Tidig upptäckt av glaukom är av yttersta vikt för att uppnå framgångsrik behandling av sjukdomen

pecsavers Cambridge optometrist - glaukomtest. Foto: Specsavers

Specsavers på Götgatan nyöppnar: Stort tryck att kolla ögonen hos Söderborna23.2.2021 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Söderborna blev pandemimedvetna om vikten av att ta hand om sin syn, vilket ställer nya krav på optikerna: – Många som jobbar hemma behöver nu undersöka synen. Med strikta hygienrutiner och kedjans nya inredningskoncept kan vi garantera en säker och professionell miljö för kunderna, säger Seta Norin, optiker och delägare i Specsavers Götgatan på Söder i Stockholm.