Nordic SeaFarm

Foodtech-bolaget Nordic SeaFarm tar in 20 MSEK – ska bli störst i Europa

Svenska foodtech-bolaget Nordic SeaFarm vill driva en blå revolution och tar därför in 20 miljoner kronor i nytt kapital. Bland investerarna återfinns JCE Ventures, Almi Invest, och Kale United, samt affärsänglar såsom stjärnkocken Thomas Sjögren och styrelseproffset Magdalena Gerger. Nu ska bolaget skala upp sina odlingar i havet längs den svenska västkusten och bli störst i Europa på växtbaserad mat från havet.

Den globala marknaden för tång är stor: cirka 150 miljarder SEK och den väntas växa snabbt med ca 11% per år. En av de aktörer som driver utvecklingen framåt på hemmaplan är svenska Nordic SeaFarm, som har utvecklat en unik metod för odling av växtbaserade grödor i havet. Nu fyller bolaget kassan med nytt kapital för att kunna växla upp och möta den starkt ökande efterfrågan. Målet är att vara störst i Europa inom fem år.

- “Nordic SeaFarm har en unik kompetens och odlingsmetod som möjliggör en skalbarhet som vi tror kommer vara gynnsam för såväl bolagets utveckling som ha ett positivt hållbarhetsbidrag till planeten. Som långsiktiga investerare är vi glada att vara delaktiga i ännu en investering inom foodtech och hållbar utveckling”, säger Sofia Karlsson, Investment Director på JCE.

Nordic SeaFarm säljer i dagsläget produkterna sockertång och havssallad till flera av Sveriges främsta Michelinrestauranger och livsmedelsproducenter. Råvaran används främst som en klimatsmart smaksättare och näringsgivare, och bolaget ser en ökande efterfrågan på växtbaserade produkter från havet.

– Att nyttja havets potential och ta vara på tång som råvara kommer spela en stor roll i omställningen mot en mer hållbar livsmedelsproduktion. Med det nya kapitalet kan vi driva en blå revolution och bygga ut odlingskapaciteten till havs från dagens 30 ton till över 300 ton per år, accelerera vår produktutveckling och göra produkterna tillgängliga för en bredare publik. Vi är väldigt glada att få in starka och passionerade ägare som inte bara bidrar med kapital, utan även solid erfarenhet av att utveckla morgondagens livsmedelsprodukter, säger Simon Johansson, VD för Nordic SeaFarm.

En bransch med stor framtidspotential

Även om de stora producenterna idag återfinns i Asien är Nordic SeaFarm övertygade om att det finns gott om utrymme för fler europiska producenter, givet de ökade krav som finns idag på högre spårbarhet och bevisat hållbara produktionsmetoder. Nordsjöns kalla och näringsrika vatten ger även bolaget unika förutsättningar att effektivt odla tång med hög kvalitet och skalbarhet jämfört med andra europeiska länder.

Tång är en fantastisk råvara som kan skapa värde på många olika sätt. Förutom som livsmedel även som djurfoder, bioplaster och hudvård, bland annat. I dagsläget är vi ett foodtech-bolag, men ser stora möjligheter att bredda vårt erbjudande i framtiden.” säger Simon Johansson.

Nordic SeaFarm grundades 2016 av ledande experter inom marinbiologi från Göteborgs Universitet och Kungliga Tekniska Högskolan. Den starka koppling bolaget har till forskning och utveckling är, och kommer fortsätta att vara, ett viktigt fundament när fler tångarter ska introduceras på de svenska havsodlingarna. Bolaget erhöll nyligen, efter en omfattande ansökningsprocess, tillstånd att odla i havet på dryga 29 hektar, vilket möjliggjort den snabba uppskalning som nu pågår.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Seaweed harvest

Simon Johansson, VD
0720-192183
simon.johansson@nordicseafarm.com
www.nordicseafarm.com

Nordic SeaFarm
Stena Center
41292 Gothenburg

Om Nordic SeaFarm

Nordic SeaFarm ett svenskt foodtech-bolag och en av Europas ledande producenter av växtbaserade grödor från havet. Bolaget vill driva en blå revolution och samarbetar med flera av Skandinaviens bästa restauranger och livsmedelsföretag för att ständigt utveckla nya smaker, rätter och produkter i omställningen mot en mer hållbar livsmedelsproduktion.

JCE

JCE är ett privatägt, diversifierat investmentbolag med säte i Göteborg. JCE har en stark historia av att skapa framgångsrika företag sedan starten 1971 och har idag via sina innehav drygt 5 000 anställda runt om i världen. JCE investerar både i noterade och onoterade bolag och har en bred investeringsportfölj med företag bland annat inom produkt/industri, digitaliseringstjänster och mjukvara.

Kale United

Kale United är ett holdingbolag som gör impact-investeringar i innovativa veganska bolag. Som en del av Kale United kraftiga expansion investerar vi i nya växtbaserade källor till mat. Vi har länge tittat på bolag globalt som jobbar med nya grödor från havet och äntligen hittat vår favorit, som dessutom är i Sverige. Det känns väldigt kul att få vara med på den här resan och potentiellt använda Nordic Seafarm’s råvara i några av våra portföljbolag, säger VD Måns Ullerstam.

Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups.