För sjätte året i rad: Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har Sveriges nöjdaste kunder

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har Sveriges nöjdaste kunder. Det visar Svenskt Kvalitetsindex rankning av kundnöjdhet inom mäklarbranschen 2021. För sjätte året i rad toppar Länsförsäkringar Fastighetsförmedling listan med en kundnöjdhet på 71,4.

– I osäkra tider värdesätter många den trygghet, pålitlighet och lokala expertis som våra medarbetare står för. Vi arbetar ständigt med resultatet av olika kundundersökningar för att utveckla arbetssätt och tjänster efter förändringarna på bostadsmarknaden, Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Svenskt Kvalitetsindex har genomfört årliga undersökningar av mäklarbranschen sedan 2007. Kundnöjdheten mäts på en skala från 0–100, där både köpare och säljare tillfrågas om bland annat lojalitet, service och prisvärdhet. De svarande i årets undersökning ger Länsförsäkringar Fastighetsförmedling en kundnöjdhet på 71,4. Det är att jämföra med branschen som helhet, där medelbetyget ligger på 68,0. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är därmed den aktör på marknaden som kunderna är mest nöjda med.

– I den senaste medarbetarundersökningen får Länsförsäkringar Fastighetsförmedling särskilt höga betyg när det kommer till arbetsklimat och relationen mellan kollegorna. När personalen trivs på jobbet avspeglas det i såväl kundrelationer som försäljning, säger Marcus Svanberg.

Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex undersökning av fastighetsmäklarbranschen genomfördes i maj/juni 2021 genom intervjuer med mäklarföretagens kunder, både köpare och säljare. Mätningen lyfter insikter om hur kunder upplever sin leverantör och mäts genom ett index för exempelvis i image, kundnöjdhet och lojalitet, samt styrkan i dessa samband. Sammanlagt har 2 390 intervjuer genomförts med kunder som sålt eller köpt fastigheter. Läs mer om undersökningen här.

Facebook: @lansforsakringarfastighetsformedling
Instagram: @lansfast_sverige

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och en av de största aktörerna i branschen. Med 187 bobutiker och över 900 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2020 förmedlade företaget cirka 26 300 objekt till ett försäljningsvärde av 63,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för sjätte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2021.

Ny kartläggning av svenska fritidshus visar: Stugdrömmen blir verklighet för 2 miljoner21.6.2021 05:35:00 CEST | Pressmeddelande

Den som vill förverkliga drömmen om ett sommarhus i Sverige får nu betala 2,2 miljoner kronor i snitt. Dyrast är stugorna i Stockholms län, med ett medelpris på 3,3 miljoner kronor, medan ett fritidshus i Kronoberg är billigast med ett pris på strax under miljonen. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings kartläggning av snittpriset på fritidshus baserat på Svensk Mäklarstatistik.

Ny statistik över bostadspriser visar: Allt kraftigare prisuppgång vid budgivningar14.6.2021 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

Jämfört med det annonserade utgångspriset steg priset på villor med 13 procent under budgivningarna i april, medan bostadsrätterna i snitt ökat med 9 procent. Skillnaden mellan utgångspris och slutpris på bostäder, den så kallade budpremien, har ökat kraftigt under pandemin och var rekordhög under april. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings nya kartläggning utifrån statistik från Svensk Mäklarstatistik.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Het sommar på bostadsmarknaden – risk för nedgång i höst8.6.2021 08:01:00 CEST | Pressmeddelande

I maj steg villapriserna i riket med 2 procent, medan bostadsrättspriserna ökade med 1 procent. På helårsbasis har villapriserna nu stigit med hela 20 procent. Även fritidshuspriserna fortsätter att öka kraftigt – upp 15 procent under året. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.