Förändringar i nordiska länders bild av Sverige
De vanligaste anledningarna till en försämrad bild uppges vara Sveriges hantering av coronapandemin, samt frågor som rör brottslighet och migration. Det tycks dock inte i någon större utsträckning påverka viljan att interagera med Sverige på olika sätt, såsom att besöka Sverige som turist eller göra affärer med Sverige. Sverige ses som ett modernt öppet välfärdsland, med hög levnadsstandard och ett samhälle som präglas av jämlikhet.
Rapporten utgår från en undersökning som Novus gjorde under november-december 2020. Totalt samlades det in 1000 svar i respektive land från slumpmässigt utvalda medborgare över 18 år.
- Vi ser att det är en generellt positiv bild av Sverige i de andra nordiska länderna, men även en ökning i andelen som anser sig ha en negativ bild. Bilden av Sverige har blivit mer polariserad även om Sverige fortfarande ses som ett modernt och öppet välfärdsland som man gärna både vill besöka och göra affärer med, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Sammanfattning:
Är bilden av Sverige i förändring?
Bilden av Sverige är generellt positiv och andelen positiva i Norden är i nivå med den i andra länder. Det framkommer även att en relativt stor andel (44 %) anger att deras bild av Sverige har förändrats det senaste året. Vanligast är att de uppger att bilden har försämrats (39 %). En relativt liten andel uppger att den har förbättrats (5 %). Att uppfatta att man har fått en försämrad bild är inte lika vanligt utanför Norden, där det istället är vanligare att uppge att man har fått en förbättrad bild det senaste året. De vanligaste orsakerna som anges till den försämrade bilden är Sveriges hantering av coronapandemin, följt av brottslighet och migration.
Det finns ett starkt stöd för ökat samarbete
Det finns ett starkt stöd för ökat samarbete mellan de olika länderna och Sverige (50 % vill se ett ökat samarbete). Även en del av de som har fått en mindre fördelaktig bild av Sverige det senaste året vill se ett ökat samarbete. Sverige beskrivs generellt i positiva ordalag som vackert, modernt och öppet. Sverige anses framförallt vara en positiv kraft på den internationella arenan, speciellt i form av att man har goda relationer till andra länder. I alla fyra länder som deltar i undersökningen så tycker över 60 % att Sverige är ett attraktivt land att resa till som turist. Framförallt lockar den svenska naturen, men även storstäder och matupplevelser attraherar. I rapporten framkommer det även att det är intressant att göra affärer med Sverige. I synnerhet från Finland, där hela 66 % av de svarande bedömde det som intressant att göra affärer med Sverige.
Kännedomen om Sverige är hög
Kännedomen om Sverige är hög i de nordiska länderna (91 % känner till Sverige mer än till namnet). I andra geografiska studier har det gått att se att de som har hög kännedom om Sverige också har en mer positiv bild. Bland de nordiska länderna finns det dock tecken på att det sambandet inte längre är lika tydligt. De som har en hög kännedom om Sverige kan även ha en mer negativ bild av landet.
Nyckelord
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan26.11.2024 14:53:15 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum