Ny strategi för en starkare Sverigebild i utlandet – resultatet av nationell kraftsamling
Svenska institutet (SI) presenterar i dag en ny strategi för en starkare Sverigebild i utlandet. Strategin är resultatet av ett regeringsuppdrag från april 2024, med syftet att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft, skapa förtroende och öka motståndskraften mot vilseledande information om Sverige i utlandet.

Strategin har tagits fram genom en omfattande process, där ett stort antal representanter för näringsliv, akademi, myndigheter, regioner och bransch- och intresseorganisationer har deltagit. Över 300 företrädare har fått lämna inspel på hur strategin bäst ska utformas. Deras samlade erfarenhet, kunskap och insikter ligger till grund för strategin i kombination med kunskapsunderlag såsom exempelvis World Value Survey, Nation Brand Index och SI:s egna studier om Sverigebilden. Strategin belyser därmed faktabaserade styrkeområden där Sveriges står sig väl internationellt.
– I en tid av ökade informationshot och internationella utmaningar är en stark och faktabaserad Sverigebild viktigare än någonsin. Den nya strategin är resultatet av en bred nationell kraftsamling och syftar till att ge alla som verkar internationellt ett gemensamt verktyg för att bygga relationer, öka förtroendet och främja Sveriges långsiktiga intressen, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Nationellt råd med bred representation
I framtagandet av strategin har ett nationellt råd med 14 medlemmar tillsatts. Rådet består av representanter med expertis inom export, investeringar, talangattraktion, turism, kultur och samhällsfrågor – alla med verksamheter som påverkas av hur Sverige uppfattas internationellt. Urvalet har skett utifrån den breda krets som deltagit i samskapandet av strategin, med särskild betoning på representation från akademi och näringsliv, i enlighet med regeringsuppdraget. Rådets medlemmar utses för en mandatperiod på två till fyra år.
En uppdaterad strategi för många aktörer
Till skillnad från tidigare kommunikationsstrategier för Sverige, som togs fram av en mindre krets myndigheter, har denna strategi formats genom en inkluderande process. Strategin har på så sätt en bred och djup förankring hos de som kommer att arbeta med den.
– När så många olika aktörer möts – från näringsliv till akademi och myndigheter – från norr till söder – uppstår ett dynamiskt samtal där nya perspektiv växer fram. Det är just det som gör resultatet av det här arbetet både verklighetsförankrat och bärkraftigt, säger Maria Fuxborg, näringspolitisk chef på Västsvenska Handelskammaren.
Strategin är avsedd att användas av en bredd av aktörer – från svenska ambassader och företag till myndigheter och branschorganisationer. Den erbjuder vägledning och stöd i allt från opinionsbildning till marknadsföring och internationella samarbeten. Användningen kan anpassas efter verksamhetens syfte, målgrupp och lokala kontext – det kan handla om allt från sociala medier-inlägg och seminarier till debattartiklar och affärspresentationer.
Strategin för en starkare Sverigebild i utlandet (bifogad nedan) ska bidra till att stärka svensk konkurrenskraft och öka motståndskraften mot vilseledande information om Sverige i utlandet.
Som ett komplement till strategin publicerar SI idag en rapport om Varumärket Sverige 2025 som visar hur Sverige presterar i internationella jämförelser i relation till de styrkor som lyfts i den nya strategin. Varumärkesrapporten finns bifogad nedan.
Kontakter
Tulle DurlingPressansvarig/Press Officer
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder

Dokument
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige behåller topposition i global rankning – starkt internationellt anseende enligt Nation Brands Index 202517.10.2025 07:58:19 CEST | Pressmeddelande
Sveriges internationella anseende står sig starkt. I årets upplaga av Anholt Nation Brands Index (NBI), ett index som undersöker världens främsta nationsvarumärken rankas Sverige på plats 9 av 50 länder – en fortsatt topposition som en världens mest respekterade nationer.
Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.
SI i Almedalen 202523.6.2025 11:22:47 CEST | Pressmeddelande
Talangattraktion och den nya strategin för en starkare Sverigebild i utlandet är fokus för SIs seminarier i Almedalen 2025.
GreenIron tilldelas Pioneer Prize 202514.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, under Sveriges nationella dag på världsutställningen Expo 2025 i Osaka, tillkännagavs vinnaren av det nyinstiftade innovationspriset Pioneer Prize – the beauty of Swedish innovation.
Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum