Förboka picknick på Skansen under midsommarhelgen

Picknick på Skansen gör det enklare för årets midsommargäster att njuta av ett stämningsfullt firande i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Flera av restaurangerna på Skansen erbjuder Corona-anpassade alternativ med färdiga picknick-korgar som kan köpas på plats eller förbokas via Skansens hemsida.

Midsommarflicka. Foto: Ola Högberg.

Skansens midsommarfirande blir inte som vanligt i år. Sveriges största friluftsmuseum kommer att ha öppet, men för att komma in krävs förköpsbiljett. Detta för att minska risken för trängsel på området. För att säkerställa ett så tryggt firande som möjligt, utökas picknickplatserna och flera av restaurangerna på Skansen erbjuder färdiga picknickkorgar att förtära på någon av Skansens många picknickplatser.

–Midsommargästerna har flera alternativ att välja bland. Man kan bland annat förboka Gubbhyllans stora picknickkorg innehållandes allt från picknickfilt till matig sallad och härligt surdegsbröd till sju sorters kakor. Krogen Stora Gungan har även ett middagserbjudande, säger Yvonne Nordlind, kommunikations- och marknadschef på Skansen.

Utöver picknickerbjudanden så går det även att boka bord på flera av restaurangerna och Gubbhyllan dukar dessutom upp grillköket utomhus. För samtliga och fullständiga erbjudanden från Gubbhyllan, Krogen Stora Gungan, Restaurang Solliden, Skansen Terrassen och Koloni, vänligen besök: https://www.skansen.se/sv/midsommar. Sista datum att förboka någon av Skansens picknickkorgar är 16 juni kl. 18.00.

Köp förköpsbiljett till Skansens midsommarhelg
Förköpsbiljett till Skansens midsommarhelg kan inte köpas på plats på Skansen utan bokas via www.ticketmaster.se/artist/midsommar-biljetter/1023927 där också alla biljettpriser listas. En administrationsavgift tillkommer till ordinarie biljettpris. Årskortsinnehavare betalar 60 kronor eftersom de i år måste ha förköpsbiljett för midsommarhelgen.

För mer information vänligen kontakta:

Yvonne Nordlind, kommunikations- och marknadschef, mobil: 0731-52 58 32

Midsommarflicka. Foto: Ola Högberg.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.