Förboka picknick på Skansen under midsommarhelgen

Picknick på Skansen gör det enklare för årets midsommargäster att njuta av ett stämningsfullt firande i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Flera av restaurangerna på Skansen erbjuder Corona-anpassade alternativ med färdiga picknick-korgar som kan köpas på plats eller förbokas via Skansens hemsida.

Midsommarflicka. Foto: Ola Högberg.

Skansens midsommarfirande blir inte som vanligt i år. Sveriges största friluftsmuseum kommer att ha öppet, men för att komma in krävs förköpsbiljett. Detta för att minska risken för trängsel på området. För att säkerställa ett så tryggt firande som möjligt, utökas picknickplatserna och flera av restaurangerna på Skansen erbjuder färdiga picknickkorgar att förtära på någon av Skansens många picknickplatser.

–Midsommargästerna har flera alternativ att välja bland. Man kan bland annat förboka Gubbhyllans stora picknickkorg innehållandes allt från picknickfilt till matig sallad och härligt surdegsbröd till sju sorters kakor. Krogen Stora Gungan har även ett middagserbjudande, säger Yvonne Nordlind, kommunikations- och marknadschef på Skansen.

Utöver picknickerbjudanden så går det även att boka bord på flera av restaurangerna och Gubbhyllan dukar dessutom upp grillköket utomhus. För samtliga och fullständiga erbjudanden från Gubbhyllan, Krogen Stora Gungan, Restaurang Solliden, Skansen Terrassen och Koloni, vänligen besök: https://www.skansen.se/sv/midsommar. Sista datum att förboka någon av Skansens picknickkorgar är 16 juni kl. 18.00.

Köp förköpsbiljett till Skansens midsommarhelg
Förköpsbiljett till Skansens midsommarhelg kan inte köpas på plats på Skansen utan bokas via www.ticketmaster.se/artist/midsommar-biljetter/1023927 där också alla biljettpriser listas. En administrationsavgift tillkommer till ordinarie biljettpris. Årskortsinnehavare betalar 60 kronor eftersom de i år måste ha förköpsbiljett för midsommarhelgen.

För mer information vänligen kontakta:

Yvonne Nordlind, kommunikations- och marknadschef, mobil: 0731-52 58 32

Midsommarflicka. Foto: Ola Högberg.

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CETPressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CETPressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.