Fordonsindustrin inför en ny energimärkning av lätta fordon
Energimärkningen består av en etikett med färgkoder från grönt till rött och kan liknas vid de energimärkningar som finns inom andra områden, såsom TV-apparater och kylskåp. Fordonens koldioxidutsläpp mäts i gram per kilometer enligt en standardtestning vid blandad körning i enlighet med EU-regelverk. Flera andra EU-länder däribland Danmark och Frankrike använder sig av liknande system för att informera om fordonens förbrukning och utsläpp Det är fordonsbranschen som tagit initiativ till energimärkningen inom ramen för färdplanen för fossilfri konkurrenskraft.
- Den här nya energimärkningen är ett bra exempel på när branschen går före lagstiftarna och förser konsumenterna med information om förbrukning och utsläpp. På så vis kan de göra klimatsmarta val när de exempelvis ska köpa en ny personbil, säger Emmi Antonsson, chef för kommunikation och samhällskontakter på Mobility Sweden.
Lanseringen av energimärkningen sker på eCarExpo som är Nordens största elbilsmässa. Under lanseringen medverkar, förutom Emmi Antonsson på Mobility Sweden, även riksdagsledamöterna Daniel Helldén (MP) och Helena Storckenfeldt (M).
- Att ge bilköparna en tydlig vägledning vilka fordon som man ska avstå sett ur klimatsynpunkt är klart positivt. Upplysta konsumenter är en viktig pusselbit för att klara klimatmålen. Nu saknas bara att branschen tar steget fullt ut och även graderar de rena utsläppsfria elbilarna efter energiförbrukning så att vägledningen inte stannar vid elbil kontra fossilbil, säger Daniel Helldén, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.
- Vi ser positivt på att konsumenter får tillgång till mer information och kan göra medvetna, fria val. Konsumenter efterfrågar generellt mer hållbara produkter och vill kunna göra informerade och klimatsmarta val, då är energimärkningen ett steg i rätt riktning, säger Helena Storckenfeldt, riksdagsledamot och miljö- och klimatpolitiskt ansvarig för Moderaterna.
Det kommer vara återförsäljare av fordon som tillhandahåller märkningen för konsumenterna så att de enkelt kan jämföra olika märken och modeller. Märkningen börjar gälla den 1 mars 2023.
Kontakter
Michaela EhteshamiKommunikation
Tel:072 201 37 14michaela.ehteshami@mobilitysweden.seLänkar
Om
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
- Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
- Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
- Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
- Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Laddhybriderna ökar men ingen återhämtning på personbilsmarknaden1.11.2024 09:00:08 CET | Pressmeddelande
Marknaden för personbilar och lätta lastbilar under oktober var fortsatt svag. Nyregistreringsstatistiken visar dock på en ökning av andelen laddhybrider som nådde den högsta nivån på tre år. Både bussar och tunga lastbilar har haft en stark månad, men hittills i år uppvisar de en betydande nedgång.
Fortsatt röda siffror men uppjusterad prognos för personbilar1.10.2024 09:00:01 CEST | Pressmeddelande
Personbilsmarknaden utvecklas mer positivt än väntat. Prognosen för 2024 justeras upp från 240 000 till 255 000 personbilar. Nyregistreringsstatistiken för september visar dock på fortsatt röda siffror både för personbilar och lätta lastbilar. Lätta lastbilssegmentet har fortsatt utmaningar, särskilt eldrivna lätta lastbilar, vilket leder till en nedjustering av årets prognos för andelen el från 25 procent till 19 procent.
Röda siffror för samtliga fordonsslag i augusti2.9.2024 08:59:11 CEST | Pressmeddelande
Mobility Swedens nyregistreringsstatistik i augusti uppvisar röda siffror för samtliga fordonsslag. Personbilsregistreringarna minskar och uppvisar en fortsatt svag privatmarknad för elbilar. De tunga fordonen har haft en tuff månad som till stor del beror på rekordregistreringar i fjol för tunga lastbilar och försenade leveranser av upphandlade bussar. För att vända den negativa trenden krävs styrmedel och incitament som främjar föryngring av fordonsflottan.
Sommarsolen skiner inte på elbilsmarknaden1.8.2024 08:58:59 CEST | Pressmeddelande
Mobility Swedens registreringsstatistik för juli månad visar inte på någon tempohöjning i elektrifieringen av personbilar. Regeringen kan vända trenden och i samband med höstbudgeten prioritera incitament för privatpersoner att välja eldrift.
Dämpat halvår för den svenska fordonsmarknaden1.7.2024 09:00:02 CEST | Pressmeddelande
Den svenska fordonsmarknaden uppvisar ett svagt första halvår 2024, enligt Mobility Swedens senaste nyregistreringsstatistik. Siffrorna visar en nedgång med 6 procent för personbilar, 16 procent för tunga lastbilar och 29 procent för bussarna jämfört med föregående år. Lätta lastbilar har samtidigt en uppgång på nära 8 procent i år, men minskade med en procent i juni. Årets nedgång speglar en fortsatt utmanande situation som leder till en äldre fordonsflotta, vilket har negativa effekter för trafiksäkerhet, miljö, hälsa och ekonomi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum