Fördubblad efterfrågan av cirkulärt renoverade kontor

Svenska företag efterfrågar mer och mer cirkulärt tänk vid renovering, nydesign och ombyggnad av nya och befintliga kontor. MER Arkitekter, Sveriges ledande arkitektkontor inriktat på kontor och arbetsplatser, har märkt av en markant ökning av den typen av beställningar.
Återbrukade stolar på Linköpings universitet. Foto: MER Arkitekter

– Just nu bygger väldigt många om sina kontor för ändrade arbetssätt efter pandemin. Och jämfört med samma period föregående år ser vi första delen av 2021 mer än en fördubbling av kunder som aktivt efterfrågat ett cirkulärt återbruk-tänk vid beställningar av ombyggnader och nya koncept av kontor, säger MER Arkitekters vd Niklas Larsén. Det kan bero på många saker, dels i kölvattnet av pandemin där man förstått att arbetsplatser kan behöva justeras fort, men framför allt tror vi att privatlivets självklara fokus på hållbarhet äntligen smittat av sig in i företagsvärlden och bolagsbeslut.

Vad som menas med cirkulärt renoverade kontor i detta fall är när man till allra största del återanvänder material, möbler och befintliga ytor för att skapa nya typer av arbetsytor, funktioner och/eller ett övergripande nytt inredningskoncept. För MER Arkitekter har man sett stora vinster i såväl kostnader som koldioxidutsläpp och avfall i sådana projekt. Som jämförelse motsvarade ett nyligen avslutat projekt för Uppsalahem, med 26 procents återbruk, hela 18 804 kilo besparat koldioxidutsläpp och 4,8 tons avfall.

– Vi har flertalet pågående projekt med fokus på återbruk bland annat hos myndigheter och universitet. För oss som kreativa arkitekter blir det en otroligt rolig utmaning, vi får bli “Uppfinnar-Jocke” allihop. I stället för att tänka till exempel “de stolarna passar inte det nya konceptet” tänker vi “hur kan vi göra om dessa på ett coolt sätt?”. Resultaten har blivit över förväntan och lett till en ny designmässig höjd och unikhet, samtidigt som vi stöttat kundernas hållbarhetsmål. Win win, verkligen, avslutar Niklas Larsén.

Tips på hur du kan piffa upp kontoret cirkulärt inför hösten:

• Stoppade möbler ges nytt liv med ny klädsel eller ny stoppning
  • Trästolar kan målas eller lackas om
  • Saknas det rum för digitala möten, prova att hyra poddar innan ni bygger om.
  • Förvaringsenheter kan byggas ihop till projektbord genom att sätta samman dem och lägga på en skiva
  • Se över hur kontorsytorna nyttjas under dagen, kan lunchrummet fungera som en arbetsplats för samarbete genom att till exempel byta ut stolar eller belysning?

För mer information, kontakta:
Niklas Larsén, VD MER Arkitekter, niklas.larsen@mer.se, 076-525 79 22

Återbrukade stolar på Linköpings universitet. Foto: MER Arkitekter
Niklas Larsén, vd på MER Arkitekter
Niklas Larsén, och Venke Osnes, vd-duo på MER Arkitekter

MER Arkitekter
Söder Mälarstrand 41

MER Arkitekter (M.E.R Solution AB) är ett av Sveriges ledande arkitekt- och konsultföretag för inomhusmiljöer. Med en spetskompetens inom arbetsplatsstrategi utformar de miljöer som leder till högre trivsel och bättre affärer. Bolaget grundades 1982 och har idag 29 anställda. Läs mer på www.mer.se.

Följ MER Arkitekter

Senaste pressmeddelandena från MER Arkitekter

Tre exempel på att 3D-printing är nyckeln till framtidens inredning14.6.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

3D-printing har länge diskuterats inom arkitekt-, bygg- och designbranschen. På MER Arkitekter, experter på inredningsarkitektur, har man använt tekniken inom ett flertal projekt. Nu ser man oändliga möjligheter för att göra ny inredning mer klimatsmart, och samtidigt utmana bilden av att ny inredning behöver vara just ny. Inspireras av tre exempel på hur 3D-printing framtidssäkrar branschen nedan.