Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Föreningsidrott för äldre minskar ensamhet och ger mening

Två forskningsrapporter visar att äldre i föreningsidrott upplever minskad ensamhet, glädje och mening. Att få träna, tävla och att lära sig nya saker är några av de värden som visas i forskningsrapporterna De äldre och föreningsidrotten där närmare 5000 föreningsaktiva över 60 år deltagit och Gåfotboll och föreningsidrott hela livet.

– Fysisk aktivitet är avgörande för vårt mående genom hela livet. Dessa båda rapporter visar att just idrott i förening ger mervärden som ökad social gemenskap, lycka och mening. Det var vad vi hoppades när vi drev och fick igenom statligt stöd för att satsa på målgruppen. Det är ett fantastiskt betyg till våra idrottsföreningar men visar också att vi behöver göra mer för fler av de som är 60+, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Gruppen äldre är den snabbast växande gruppen människor och år 2030 beräknas ungefär 30 procent av befolkningen i Europa vara över 65 år. I Sverige når drygt hälften av de över 65 år rekommendationerna för fysisk aktivitet. Studien Gåfotboll och föreningsidrott hela livet visar att äldre gåfotbollsspelare är mycket positiva till den nyetablerade verksamheten gåfotboll. Det aktiva deltagandet medför långt mycket mer än bara fysisk träning. Spelarna upplever en stärkt social gemenskap, minskad ensamhet, en känsla av inkludering i föreningslivet och ett meningsskapande som leder till lycka i livet för flera av utövarna. Ensamhet bland äldre är ett samhällsproblem som blev särskilt tydligt under pandemin.

– Rapporterna bidrar med kunskap om de behov och intressen äldre som redan är aktiva inom föreningsidrotten har men också inspiration till idrottsföreningar som vill utveckla sin verksamhet. För att så många som möjligt ska kunna idrotta så länge som möjligt behöver idrottsrörelsen lyssna på målgruppen och göra dem delaktiga, höja kunskapen hos de som leder de äldre, och utveckla anpassade former som gör det lättare att börja och att fortsätta idrotta på äldre dar, säger Aila Ibanez Mengüc, sakansvarig idrott 65+ Riksidrottsförbundet.

Några citat från rapporten De äldre och föreningsidrotten:

Vi har aktiviteter för alla åldrar men vi 60+ håller på året runt, en gång i veckan normalt. Vi äter en lätt lunch tillsammans efter träningen, vid normala förhållanden. Prat och skratt samt ett intressant föredrag förgyller dagen. Kvinna, orientering, 76–80 år.

Jag är med i massa olika aktiviteter och föreningar, tre löpföreningar, en skidklubb, en telemarksklubb och så vidare. Dock ingen veteranklubb eller aktiviteter. Hänger fortfarande med ungdomarna. Man, skidor, 60–64 år.

Mental och fysisk motion. Golfen kan sägas vara ”bipolär”. Man går från största nästan maniska glädje vid ett lyckat slag till den djupaste depressiva känsla när bollen går fullständigt fel. På fyra timmar har man rensat själen från bekymmer och elände. Man, golf, 76–80 år.

Jag tror att man i samband med pension skulle få info och möjlighet att pröva på olika fysiska aktiviteter och att det då skulle ges möjlighet att gå vidare i pensionärsföreningar lokalt eller liknande (Friskis). Jag tror man skall göra detta i mindre enheter och därmed erbjuda social samvaro. Man, bordtennis, över 81 år (som också gärna går stavgång med sin 85-åriga fru)

Här hittar du hela rapporten De äldre och föreningsidrotten av Susanna Geidne, Helena Ericson & Mikael Quennerstedt, Örebro Universitet (länk)

Här hittar du hela rapporten Gåfotboll och föreningsidrott hela livet av Inger Eliasson, filosofie doktor och docent i pedagogik Pedagogiska institutionen och Idrottshögskolan Umeå universitet (länk)

Här kan du läsa mer om Riksidrottsförbundets arbete med idrott 65+