Företagare i kampanj om hur lokala verksamheter i Göteborg kan stöttas

Kampanjen ”För ditt Göteborg” är framtagen av destinationsbolaget Göteborg & Co för att stötta de lokala verksamheterna. Företagare i Göteborg medverkar i en kort kampanjfilm för sociala medier.

Luis Ochoa är kok på Fridas Mexican Kitchen. Foto: Happy Visuals.

Göteborgs officiella besöksguide goteborg.com samlar in tips på hur man kan stötta lokala verksamheter och ger exempel på solidaritet och medmänsklighet. Nu släpps också en kampanjfilm, där en av de medverkande är butiken emmamalena.

– Jag tycker det är helt fantastiskt att Göteborg & Co går in och gör detta. Jag tror det är viktigt för alla småaktörer i staden, det blir inte samma stad om vi inte lyckas överleva krisen, säger Johan Heinerud Brand and concept manager på emmamalena.

Många i besöksnäringen i Göteborg har ett extremt tufft läge, också emmamalena där de sett en tydlig nedgång. För att minska krisens effekter jobbar personalen med kreativa lösningar som outlet på Instagram och hemleverans till de som inte kan ta sig till butiken.

På restaurangen Fridas Mexican Kitchen har man i kristiden satsat mer på take away och hemleverans.

– Det är inte lätt, men vi märker också att flera kunder visat att de vill hjälpa och stötta det lokala. Jag tror det är viktigt att vi stöttar varandra så mycket det går om vi ska klara av krisen, och det är därför jag tycker För ditt Göteborg är jättebra, säger Francisco Cortina delägare av Fridas Mexican Kitchen.

Det lokala kulturlivet har drabbats hårt de senaste veckorna, ett exempel är att Pustervik har fått ställa in samtliga konserter fram till i höst.

– Situationen är väldigt tuff, vi står med utgifter men inga intäkter. Samtidigt har vi fått ett massivt stöd från alla som upplever att Pustervik är deras ställe. Jag tycker att kampanjen är ett jättebra initiativ och tar vi oss bara igenom detta tror jag vi kommer att se att vi lärt oss väldigt mycket på många olika håll, säger Daniel Levin, vd på Pustervik.

På lördag, den 4 april, hålls en stödgala på Pustervik med artister som Sarah Klang, Graveyard och Slowgold. Galan hålls utan publik på plats och kommer att sändas på gp.se. Det kommer också finnas möjlighet att stötta Pustervik genom att lämna ett bidrag.

Läs mer om kampanjen och se filmen på: https://www.goteborg.com/fordittgoteborg/

För ditt Göteborg är ett koncept skapat av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs stad. Syftet med konceptet är att stötta det lokala näringslivet så att de kan bidra till ett attraktivt och välkomnande Göteborg även fortsättningsvis.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com